Obres de Guivernau a Montserrat, al Camí de l’Avemaria.
Un d’aquells dies, quan sants, verges i éssers celestials s’apareixien als mortals com aquell qui va a casa de la veïna, un àngel va dir aquell “Ave Maria”, una salutació a la romana, que va donar lloc a una de les pregàries més famoses. A continuació li digué a la noia que tindria un fill – i que no, no era del Josep-. L’àngel l’hi havia xerrat també que la seva cosina Isabel estava embarassada, malgrat que tothom pensava que l’arròs se li havia covat.
Amb tantes novetats, la Maria anà a visitar la seva cosina. Expliquen les escriptures que només obrir la porta, el fill de la Isabel va fer un bot i ella exclamà una altra famosa frase que també s’afegiria a l’Avemaria.
Des del segle VI, aquesta pregària adreçada a la Mare de Déu, ha patit molts canvis i variacions. Fins que, deu segles més tard, Pius V va dir que prou i aprovà la fórmula que coneixem actualment.
El Camí de l’Avemaria
Només sortir de la visita al cambril de la Verge a la basílica de Montserrat, passaràs per un estret passatge parcialment descobert. Delimitat per la paret del temple i per la pedra de la muntanya, es coneix amb el nom de Camí de l’Avemaria. Pels motius més diversos que et puguis imaginar, les persones fidels encenen espelmes, i les col·loquen en suports. La cera dels llantions que no s’ha consumit, servirà per elaborar nous ciris -esperit català que en diríem-.
Més de vint plafons ceràmics il·lustrats amb imatges de la Moreneta o bé amb rams de flors, contenen fragments de l’Avemaria, així com oracions adreçades a la Verge. Hi ha diverses imatges d’aquesta marededéu, però potser la del plafó que hi ha abans de sortir, és dels més aconseguits. Tot i això, els ulls de les figures, que semblen buits, fan una mitja por.
Les ceràmiques, de clara inspiració barroca, foren executades per Joan Baptista Guivernau, principalment als anys vuitanta i noranta del segle XX. Cada plafó ha estat donat per algun organisme, empresa o associació.
Als anys 50 del segle XX, Guivernau recuperà la manera tradicional d’elaborar rajoles, que va tenir tanta importància a Catalunya fins al segle XIX, quan la industrialització va acabar amb no poques tasques artesanes. És inevitable citar la font del carrer Portaferrissa a Barcelona, però hi ha molt més del mateix autor. Si vols saber més d’aquest gran ceramista, pots llegir el primer article de tot un seguit de reculls que he fet d’ell.
Com el barroc
Als segles XVII i XVIII, l’estil barroc es va caracteritzar per una decoració sumptuosa amb nombroses formes ornamentals que no deixaven un sol espai buit. Flors, gerros, sanefes, angelets, núvols i éssers imaginaris emplenaren esglésies, palaus i el que s’hi posés pel mig.
D’una ceràmica amb predomini del blau es va passar a una explosió de colors. Era un bon moment econòmic i la rajola vidriada policroma amplià les seves possibilitats d’ús, tant a la vida pública com a la privada, aplicant-la a sòcols, arrimadors, plaques de carrers, fonts i molt més. Sants, verges i oficis són només alguns dels motius que van proliferar arreu.
Quan hi vagis, observa de ben a prop els mil detalls que conformen cada plafó de Guivernau al Camí de l’Avemaria. Les flors, els ocells, els angelets, les inscripcions i, fins i tot, els logotips de les entitats que han subvencionat aquesta mena de museu de la ceràmica. Tot plegat, un deliciós conjunt.
Però no és l’únic. En un altre article pots descobrir el camí dels Degotalls, on també hi ha un munt de plafons ceràmics de Guivernau.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: monestir de Montserrat
Saber més
- La ceràmica decorada, per M. Carbonell
- J. Baptista Guivernau: rondaller.cat.
- Els plafons de rajola policroma: wikiwand.com
- Camí de l’Avemaria: commons.wikimedia.org
- Per llegir l’Avemaria: alcoberro.info
- Guia oficial de Montserrat, per J. Molas
Què veure a prop
Altres articles sobre Guivernau
- Camí Els Degotalls 1
- Camí Els Degotalls 2
- Obres de Guivernau (1)
- Obres de Guivernau (2)
- Obres de Guivernau (3)
- Batalla de Lepant al Museu Marítim de Barcelona
- Font de Sant Mateu de Premià de Dalt
- Plafons ceràmics de Premià de Dalt
- Font de la Portaferrissa
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: