El significat de la rosella al cementiri del Poblenou.
A la primavera és d’allò més romàntic veure els camps entapissats de badabadocs, altrament coneguts segons la comarca, com a babols, roelles, gallgallarets, quecquerequecs, paparotes i altres mil noms. Però, oi que no t’esperes trobar aquestes flors als cementiris? Obre bé els ulls, perquè en són plens.
Acosta’t al cementiri del Poblenou. És com un museu a l’aire lliure amb un regust misteriós i atemporal. Si segueixes l’itinerari proposat al fullet que hi ha a l’entrada, descobriràs un munt de roselles, unes vegades esculpides als marbres dels sepulcres i unes altres forjades formant part de reixes i altres elements decoratius.
L’origen de tot plegat
Allà pels temps dels grecs, la deessa Demèter era la responsable de l’agricultura i dels cereals. Va fer que la terra deixés de donar fruits fins que Hades, el déu de l’inframon, li retornés la filla. Al final, arribaren a un acord: sis mesos estaria amb el raptor (la tardor i l’hivern, la mort) i sis més amb la mare, que és quan la terra torna a fructificar (la primavera i l’estiu).
Com que va ser collint flors que van raptar la filla, les ofrenes no podien ser florals, a excepció de la rosella, que Júpiter li va donar a menjar a Demèter perquè s’adormís i deixés de patir.
Els romans, espabilats com eren, van fer seva aquesta deessa i la batejaren com a Ceres. D’aquí ve el mot cereal. A més, l’associaren amb la mort, ja que els difunts tornen a la terra d’on neixen les collites.
Parlem de botànica
La rosella pertany a la família de les papaveràcies, que contenen alcaloides en més o menys quantitat. Per això es conreen com a drogues o plantes medicinals, especialment per les seves propietats sedants. S’aprofiten tant les càpsules, com les llavors, les fulles o les tiges.
La rosella que creix als nostres camps de blat només és un incordi pels pagesos. La que té més propietats somníferes -la que es fuma, vaja-, és el cascall i fa les flors blanques, rosades o violades. Per tant, la que veuràs als cementiris seria aquesta.
El son etern
Sembla que hi ha evidències que al neolític es preparaven menjars amb les llavors d’aquesta planta. I els egipcis l’utilitzaven per a fer remeis. De fet, el comerç de l’opi era ben estès en època dels grans faraons, que es feien enterrar amb pots plens d’aquestes llavors. A l’Odissea, Homer també relata l’ús d’aquest potent fàrmac per dormir i tranquil·litzar. Tingues en compte que d’aquí s’extreu la morfina.
Com que es tracta de flor d’un dia, també es relaciona amb la brevetat de la vida. I amb la resurrecció, ja que cada primavera torna a florir. Clar que això també podríem dir-ho de totes les flors, excepte les del meu balcó. A més, el cristianisme associa el color vermell dels pètals amb la sang de Crist.
Un lloc per dormir
La paraula cementiri prové del grec ‘koimeterion‘, que vol dir dormitori. Aquesta paraula la van introduir els primers cristians, evitant dir necropolis o ciutat dels morts, ja que per a ells, els difunts dormien esperant la resurrecció.
Hi ha vermell de roselles
Coneguda també com a badabadoc, creix en terres remogudes, com els camps llaurats, però també en altres llocs menys romàntics.
Durant la Primera Guerra Mundial, mentre era al front belga, el lloctinent (i poeta) canadenc John McCrae observà com les roselles aviat creixien vora les tombes dels morts en combat. Llavors va escriure un senzill poema que esdevindria un himne, convertint aquesta flor en un símbol, especialment per a britànics i canadencs:
“In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row to row.”
Uns quants anys més tard, el 1965, Salvador Espriu va escriure “Inici de càntic en el temple”, un poema d’esperança que Raimon va immortalitzar en una cançó:
Ara digueu: “La ginesta floreix,
arreu als camps hi ha vermell de roselles.”
Ara ja coneixes el significat de la rosella al cementiri del Poblenou. Quan visitis un cementiri, para atenció a aquesta planta amagada entre les tombes, perquè ens diu moltes coses.
La mitologia grega sempre és un bon recurs per entendre millor aquesta dèria que tenim amb les roselles. Hipnos i Tànatos eren bessons i fills de Nix, la deessa de la nit. Segons ho explica el poeta Ovidi a la seva obra Metamorfosis, els germans vivien en una cova molt fosca a l’entrada de la qual creixien roselles. Tànatos personifica la mort. Hipnos, en canvi, a més del somni, està relacional amb l’estadi intermedi entre estar adormit i despert. El seu equivalent romà seria, lògicament, Somnus. A la Ilíada fins i tot el gran Zeus acaba adormit per Hipnos.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: avinguda d’Icària s/n. Barcelona
Saber més
- Demèter: mitosyleyendas.com
- Ceres: wikiwand.com
- La rosella a l’Antic Egipte: cinabrio.over-blog.es
- In Flanders fields: granguerrablog.wordpress.com
- Espriu i Raimon: arxius.cpnl.cat
- Etimologia de cementiri: etimologiasymitologia.blogspot.com
Què veure a prop
- Simbolisme de les decoracions funeràries vegetals
- Simbolisme d’altres decoracions funeràries
- Simbolisme de les roselles
- El Santet
- Espais atemporals del Poblenou
- Itinerari per la Barceloneta
Altres cementiris interessants
- Vilafranca del Penedès
- Vilassar de Mar
- El Masnou
- Mataró
- Les Corts (Barcelona)
- Necròpolis de Tarragona
- Bonifacio (Còrsega)
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: