Hola Maria!

Obres de Guivernau a Montserrat, al Camí de l’Avemaria.

Un d’aquells dies, quan sants, verges i éssers celestials s’apareixien als mortals com aquell qui va a casa de la veïna, un àngel va dir aquell “Ave Maria”, una salutació a la romana, que va donar lloc a una de les pregàries més famoses. A continuació li digué a la noia que tindria un fill – i que no, no era del Josep-. L’àngel l’hi havia xerrat també que la seva cosina Isabel estava embarassada, malgrat que tothom pensava que l’arròs se li havia covat.

Obres de J. B. Guivernau al Camí de l'Avemaria de Montserrat. Dos plafons ceràmics amb flors i textes.

Amb tantes novetats, la Maria anà a visitar la seva cosina. Expliquen les escriptures que només obrir la porta, el fill de la Isabel va fer un bot i ella exclamà una altra famosa frase que també s’afegiria a l’Avemaria.

Des del segle VI, aquesta pregària adreçada a la Mare de Déu, ha patit molts canvis i variacions. Fins que, deu segles més tard, Pius V va dir que prou i aprovà la fórmula que coneixem actualment.

El Camí de l’Avemaria

Només sortir de la visita al cambril de la Verge a la basílica de Montserrat, passaràs per un estret passatge parcialment descobert. Delimitat per la paret del temple i per la pedra de la muntanya, es coneix amb el nom de Camí de l’Avemaria. Pels motius més diversos que et puguis imaginar, les persones fidels encenen espelmes, i les col·loquen en suports. La cera dels llantions que no s’ha consumit, servirà per elaborar nous ciris -esperit català que en diríem-.

Obres de J. B. Guivernau al Camí de l'Avemaria de Montserrat. Dos plafons ceràmics amb la Moreneta.

Més de vint plafons ceràmics il·lustrats amb imatges de la Moreneta o bé amb rams de flors, contenen fragments de l’Avemaria, així com oracions adreçades a la Verge. Hi ha diverses imatges d’aquesta marededéu, però potser la del plafó que hi ha abans de sortir, és dels més aconseguits. Tot i això, els ulls de les figures, que semblen buits, fan una mitja por.

Mare de Déu de Montserrat. Plafó ceràmic al Camí de l'Ave Maria de Montserrat.

Les ceràmiques, de clara inspiració barroca, foren executades per Joan Baptista Guivernau, principalment als anys vuitanta i noranta del segle XX. Cada plafó ha estat donat per algun organisme, empresa o associació.

Als anys 50 del segle XX, Guivernau recuperà la manera tradicional d’elaborar rajoles, que va tenir tanta importància a Catalunya fins al segle XIX, quan la industrialització va acabar amb no poques tasques artesanes. És inevitable citar la font del carrer Portaferrissa a Barcelona, però hi ha molt més del mateix autor. Si vols saber més d’aquest gran ceramista, pots llegir el primer article de tot un seguit de reculls que he fet d’ell.

Obres de J. B. Guivernau al Camí de l'Avemaria de Montserrat. Dos plafoncs ceràmics amb gerres de flors i angelets.

Com el barroc

Als segles XVII i XVIII, l’estil barroc es va caracteritzar per una decoració sumptuosa amb nombroses formes ornamentals que no deixaven un sol espai buit. Flors, gerros, sanefes, angelets, núvols i éssers imaginaris emplenaren esglésies, palaus i el que s’hi posés pel mig.

Obres de J. B. Guivernau al Camí de l'Avemaria de Montserrat. Gerres amb flors amb diverses pregàries.

D’una ceràmica amb predomini del blau es va passar a una explosió de colors. Era un bon moment econòmic i la rajola vidriada policroma amplià les seves possibilitats d’ús, tant a la vida pública com a la privada, aplicant-la a sòcols, arrimadors, plaques de carrers, fonts i molt més. Sants, verges i oficis són només alguns dels motius que van proliferar arreu.

Obres de J. B. Guivernau al Camí de l'Avemaria de Montserrat. Imatges de la Verge amb diverses pregàries.

Quan hi vagis, observa de ben a prop els mil detalls que conformen cada plafó de Guivernau al Camí de l’Avemaria. Les flors, els ocells, els angelets, les inscripcions i, fins i tot, els logotips de les entitats que han subvencionat aquesta mena de museu de la ceràmica. Tot plegat, un deliciós conjunt.

Però no és l’únic. En un altre article pots descobrir el camí dels Degotalls, on també hi ha un munt de plafons ceràmics de Guivernau.

Detalls de la ceràmica

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: monestir de Montserrat

Saber més

Què veure a prop

Altres articles sobre Guivernau

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).