Escultura dels Aurigues Olímpics de Pau Gargallo.
Els conductors de Roma deuen prendre els senyals de trànsit per mers elements decoratius. Travessar el carrer allà es pot convertir en tota una aventura. Potser els ve dels antics aurigues.
Auriga era l’esclau que conduïa una biga, el vehicle tirat per dos cavalls, utilitzat principalment pels comandants militars.
Si el vehicle duia tres cavalls, se’n deia triga o quadriga si eren quatre. Però hi havia de més cavalls. Com més cavalls, més potència. Com ara.
A l’època imperial -la del ‘pa i circ’-, on l’entreteniment era una arma política, es van posar tan de moda les carreres, que els aurigues van esdevenir ídols del poble.
A la segona va la vençuda
Durant la primera dictadura que va viure aquest país als anys vint, va tenir lloc la segona Exposició Universal a Barcelona. Sembla que el dictador es va despenjar amb què volia que l’esport també hi estigués representat.
Així que s’encarregà un estadi a Pere Domènech i Roura, fill de l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner. Com que les dictadures ho volen tot ben gran, encara que no hi hagi calés, l’estadi va resultar ser -el 1929- el segon més gran del món.
També es van encarregar dos grups escultòrics a l’escultor aragonès Pablo Gargallo, que llavors era professor a París: dos genets fent la salutació olímpica i un altre grup format per un noi i una noia corrent amb les bigues.
El poc temps i alguna vaga van impedir que les bigues estiguessin instal·lades per a la inauguració el maig de 1929. Es van col·locar dos mesos més tard.
Per tal de boicotejar les Olimpíades de Berlín del 1936, nombrosos països es van posar d’acord per celebrar-ne unes de paral·leles a Barcelona, amb l’estadi com a lloc central. Però quan tot estava a punt i molts atletes ja havien arribat a la ciutat, va esclatar la Guerra Civil i tot se’n va anar en orris.
Rescat de l’oblit
Amb els anys i la deixadesa, les escultures es van deteriorar fins a tal punt que van haver de ser retirades. Cal tenir en compte que les construccions realitzades per a l’Exposició Universal de 1929 no eren destinades a perdurar. De fet, alguns edificis s’enderrocaren en acabar l’esdeveniment.
Va ser necessari esperar a les segones Olimpíades del 1992 per rescatar les escultures -i l’estadi- de l’oblit. Com que els originals eren totalment irrecuperables, l’escultora Marta Polo va realitzar una rèplica amb fibra de vidre, a partir d’esbossos i motlles de l’artista, que es col·locà al seu emplaçament original.
Després va fer una altra reproducció amb bronze, probable material que hagués triat l’artista. Aquest segon conjunt el trobem dalt d’un turonet artificial al parc de Can Dragó (Nou Barris).
Competició congelada
La noia i el noi estan competint, tal com pots veure en nombroses reproduccions d’època romana, … només que llavors no competien noies.
Resulta curiós que no apareguin les regnes ni els fuets a la mà. D’acord amb l’esperit noucentista, els ornaments restarien lleugeresa al conjunt. Com a exemple, si tens al cap l’escultura del MNAC ‘El Violinista’ del mateix artista, veuràs que també s’ha omès l’arc del violí. Oportunament, l’auriga masculí duu un mínim vel que li tapa l’entrecuix.
Gargallo va aconseguir un gran realisme i moviment, sense entrar en els petits detalls. Al cap i a la fi, aquestes escultures havien de ser vistes des d’una alçada considerable.
L’artista es trobava en un moment d’investigació amb diversos materials i conceptes, però sempre amb la figura humana com a eix central. Veient el que havia fet fins aquell moment, em sembla que no li devia venir massa de gust tornar a treballar amb els clàssics, quan ell ja estava a anys llum de l’estil de l’escultura dels Aurigues Olímpics.
Només cal veure l’escultura d’una ballarina al MNAC, realitzada el mateix any. Però suposo que els diners el van fer claudicar.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: parc de Can Dragó, Barcelona
Saber més
- Auriga: wikiwand.com
- Pau Gargallo: wikiwand.com
- Estadi Olímpic: wikiwand.com
- Olimpíada Popular: vilaweb.cat
- Les bigues de Pablo Gargallo, per M. Darder
- Atletas, jines y aurigas en la obra de Pablo Gargallo, per R. Balius
- Restaurats els Aurigues olímpics: ajuntament.barcelona.cat
Bon article. La situació de les bigues de Can Dragó permet observar aquesta mena d’obra des de un punt de vista gens habitual.
Slts.
Sí. És una escultura ben interessant