Aquarel·la de l'edifici de l'antic escorxador de Figueres.

Ciutat de genis (1)

Visita al nucli antic de Figueres.
Primera part: de l’Escorxador al Casino.

Sé que és inevitable relacionar Figueres (Alt Empordà) amb Dalí, però avui descobrirem que hi ha altres figuerencs il·lustres i molt més a veure, a part del famós museu.

M’ha sorprès agradablement trobar plafons informatius de molts habitatges. Fins i tot hi ha ocasions on és més interessant l’explicació que l’edifici en si.

I és que, sense sortir del centre, trobaràs una inusual mostra d’estils arquitectònics, la majoria en un excel·lent estat de conservació. Tanmateix, per no fer aquest itinerari inacabable, només et parlaré d’alguns. Però com sempre dic, hi ha molt més.

Picaporta amb forma de griu.
Sant Cristòfol, 5.

Topònim ambivalent

Sobre el nom de la població no sembla haver-hi acord. Esmentat al segle IX com a ‘Figariae’, la majoria d’historiadors apunta a l’evident relació amb la figuera -l’arbre-.

Escut de Figueres als fanals.
L’escut als fanals.

No obstant això, hi ha qui creu que en realitat es tracta de la derivació d’un primer assentament humà cinc segles anterior i que significaria “tapioles”, per les tàpies de fang amb què construïren les cases. Pensa el que vulguis: opinar és lliure.

Escut a la façana de l'església de Sant Pere de Figueres.
Escut a la façana de l’església de Sant Pere.

Comencem per un principi

Per començar, ens situem a l’antic escorxador municipal. Cronològicament no és el primer que hauríem de visitar, però com que aquí està l’oficina d’informació, és un bon lloc per començar i obtenir un plànol de la ciutat.

Aquarel·la de l'edifici de l'antic escorxador de Figueres.
L’antic escorxador.

Amb la industrialització, la vila va créixer ràpidament i amb ella, la demanda d’aliments. Abans aquest indret era allunyat del centre, en uns terrenys on hi havia un antic convent i més tard, un altre escorxador.

El projecte va ser realitzat a principis del segle XX per Josep Azemar, prolífic arquitecte que va deixar nombroses construccions a Figueres, on va ser arquitecte municipal. Tot i que s’engloba dins l’estil modernista, Azemar utilitzava unes línies molt més contingudes que altres arquitectes.

Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà. Finestra de l'antic escorxador.
Escorxador.

A continuació ens acostem a la plaça de la Palmera, creada a principis del segle XX en cobrir la riera.

Destaca la Casa Jiménez, habitatge modernista amb una magnífica tribuna. Als baixos hi havia un comerç de teixits. Va ser projectat el 1907 per Josep Bori, que potser et sonarà més si et dic que va ser l’autor de la Casa de la Maternitat de Barcelona i la reforma del Palau de la Generalitat.

Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà. Decoració de la Casa Jiménez.
Casa Jiménez.

A un extrem de la plaça hi ha un monument que commemora els setanta-cinc anys de la creació a Figueres de l’Agrupació Mútua del Comerç i de la Indústria. L’obra, que representa la solidaritat, va ser realitzada per Charles Collet, artista Suís que va ser professor de l’Escola Massana. Són característiques les seves formes estilitzades i rugoses, molt properes a l’abstracció.

Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà. Monument de l'Agrupació Mútua.

El carrer Monturiol

Continuem aquesta visita al nucli antic de Figueres i entrem al carrer Monturiol. Cal recordar que l’enginyer Narcís Monturiol va néixer a Figueres a principis del segle XIX i va ser l’inventor del primer submarí tripulat. Més endavant t’ho explicaré amb detall.

Al número 6 s’aixeca la Casa de Puig, que va veure néixer Salvador Dalí. També projectat per Azemar, aquest edifici, més eclèctic que modernista, té més interès pels inquilins que per l’arquitectura. El nom de la casa respon a Tomàs Puig, alcalde de Figueres que, a principis del XIX es mostrà de part de les tropes napoleòniques.

Finestra de la Casa de Puig, on va néixer Salvador Dalí. Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà.
Casa de Puig.

Aquí també va viure Joaquín Collar, que probablement no et sonarà de res. El 1933, aquest aviador va fer el primer vol sense escales, fins a Cuba. Ara sí, eh?

Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà. Detall de la porta de la Casa de Puig.
Casa de Puig.

Molt a la vora, al número 9, tenim la Casa Roger. De quin arquitecte? Josep Azemar! Difícil catalogar-lo com a modernista, malgrat el que tothom escriu a les xarxes. Només les mènsules de la porta delaten aquest estil. Una representa una pagesa envoltada d’espigues i roselles. L’altra ens mostra un pagès amb barretina conreant uns ceps carregats de raïm.

L’edifici va ser encarregat per Tomàs Roger i Larrosa, polític nascut a Figueres i que arribà a senador a les Corts Espanyoles durant la restauració borbònica de finals del segle XIX (aquell temps entre les dues repúbliques).

Mènsula a la Casa Roger, que representa una pagesa. Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà.
Casa Roger.

El carrer Ample

Seguidament entrem al carrer Ample, que delimitava el perímetre de les muralles. Aquí trobareu diversos edificis racionalistes, com la Casa Guillamet, al número 14. Aquest és un interessant estil sorgit després de la Primera Guerra Mundial i que, trencant amb els valors històrics, defensava el funcionalisme dels edificis i l’absència de decoració.

També ens fixarem amb la façana alta i estreta del número 13, decorada amb ceràmica verdosa, probablement dels anys setanta i del qual no us puc explicar res perquè no he trobat informació. Per l’estil, em pregunto si no serà d’Alexandre Bonaterra, arquitecte que va remodelar el Museu Dalí i el Museu de l’Empordà.

Edifici racionalista al carrer Ample de Figueres.
Carrer Ample, 13.

El Casino

A la cantonada, i amb façana a tres carrers, destaca el Casino Menestral. Antigament, es designava menestral al petit burgès, un terme inicialment despectiu encunyat a França abans de la Revolució.

A principis del segle XIX va tenir lloc a Catalunya un important moviment d’associacionisme que va tenir el seu moment culminant durant la Segona República. El principal objectiu dels casinos i ateneus tenien l’esbarjo i el foment de la cultura com a principal objectiu.

Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà. Mosaic al Casino Menestral.
El trencadís dels menestrals.

Després de diversos canvis d’ubicació, el 1902 Josep Bori projecta aquest edifici com a seu social. La construcció duraria prop de trenta anys. Si t’agrada posar etiquetes, l’estil de Bori estaria a cavall entre el modernisme i el noucentisme.

A la façana, a més dels mosaics de trencadís, veuràs molts elements simbòlics, al·lusius a l’esport, la indústria, les arts i la navegació, així com l’escut del casino i el de Figueres.

Visita al nucli antic de Figueres. Alt Empordà. Medalló al Casino Menestral amb la representació de la indústria.
Representació de la indústria.

Finalment, dalt dels pinacles hi ha uns estels, probablement relacionats amb la República. Aquest símbol, afegit a la senyera a principis del segle XX és carregat d’un simbolisme molt adient a aquell moment polític.

Pilastra del Casino Menestral de Figueres, amb un estel.
L’estel del Casino.

Per acabar, no et perdis el proper article on continuarem aquesta visita al nucli antic de Figueres.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop