L’ermita de Sant Cristòfor de Vilanova i la Geltrú.
Explica la llegenda -que no la història- que en un bosc on ara trobem Turquia, vivia un gegant. Era tan fort que ajudava els vianants a travessar un perillós riu, muntant-los a les espatlles. El relat continua dient que un dia va ajudar un nen a passar el riu. Sorprès del desorbitat pes de l’infant, aquest li va dir que era Jesús i que carregava els pecats de tot el món.
Llavors el nen li canvià el nom pel de Cristòfol, que en grec vol dir portador de Crist. Cristòfol -o també Cristòfor- aviat va passar a ser el protector de barquers, mariners i viatgers entre molts altres i, quan s’inventà l’automòbil, també dels conductors.
L’ermita de l’escriptor
A la vora de la platja del Far -o de la Farola- de Vilanova i la Geltrú (El Garraf) trobem la senzilla ermita de Sant Cristòfol, de la qual se’n té notícia al segle XIV. Era al camí per on els mariners tornaven a La Geltrú.
Al segle XVII s’utilitzà per atendre els afectats per l’epidèmia de pesta. Un ‘americano’ la va comprar després de la desamortització i va passar de mà en mà fins que el 1944 la va adquirir Eugeni d’Ors. L’escriptor s’hi va fer construir el seu habitatge adossat a l’ermita on, a més de fer-hi estades, aglutinaria escriptors, periodistes i intel·lectuals de l’època.
L’artista
D’Ors va encomanar al terrassenc Santiago Padrós un mosaic per a la façana de l’ermita de Sant Cristòfor de Vilanova i la Geltrú. Representa un gegant -i ben musculat- Cristòfol, portant l’infant mentre travessa el riu.
Padrós, a més de pintor, va ser un mosaïcista excepcional -molt influenciat per la filosofia del seu amic D’Ors, i va escampar la seva obra a llocs tan diversos, com Montserrat, l’Índia, Nova Jersey i Puerto Rico… I també al Valle de los Caídos a Madrid, amb una descomunal cúpula.
Un poema del mateix escriptor ens desvetlla el perquè també apareix un ala d’àngel:
Cristòfor porta el Diví infant,
mes qui, doncs a Cristòfor porta?
Aquell que té l’ala prou forta
per sostenir son cos gegant.
Veuràs que la transcripció feta al mosaic no coincideix exactament amb el vers (ho indico en negreta o bé ratllat). Potser l’autor decidí modificar-lo abans d’estampar-lo a la paret:
Sant Cristòfor porta el Diví l’infant,
qui emperò Sant Cristòfor porta?
Aquell qui té l’ala prou forta
per sostenir un cos gegant.
Intel·lectual proscrit
Amb la seva mal dissimulada vanitat, el controvertit Eugeni d’Ors va ser -i encara és- odiat pels catalans, que no li perdonaren la traïció de marxar a Madrid i escriure en castellà i menystingut pels espanyols, que mai se’l van acabar de creure. Tot i això hi ha qui creu que va ser un intel·lectual brillant però incomprès.
Amb els seus escrits va perfilar el que serien els ideals d’una curta però revolucionària etapa a Catalunya: el Noucentisme. Als primers trenta anys del segle XX, aquest moviment pregonava, entre altres, el retorn als clàssics -en contraposició al modernisme- i l’impuls de la cultura.
Per alguna raó que desconeixem, al mosaic també hi és representat sant Cugat, a una mida difícil de captar. La tradició afirma que la noia soltera que a primer cop d’ull vegi sant Cugat, es casarà abans d’un any -si ella ho vol, és clar-.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: carrer d’Eugeni d’Ors, 5. Vilanova i la Geltrú
Saber més
- Eugeni d’Ors: endrets.cat – wikiwand.com – lavanguardia.com
- Eugeni d’Ors a Vilanova i la Geltrú, per F.M. Àlvaro
- Cristòfol de Lícia: wikiwand.com
- Sant Cristòfor: festes.org
- Santiago Padrós: enciclopedia.cat
- Noucentisme: wikiwand.com
- L’ermita: diba.cat – vilanova.cat
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: