La bassa dels ànecs de La Roca del Vallès

Aquesta passejada és perfecta per a fer amb canalla o bé per adults un dia d’aquells que dius “ai, vull passejar una mica per la natura sense suar la cansalada”. Doncs l’excursió a la bassa dels ànecs és perfecta.

Aparca el vehicle al final del carrer de l’Església de La Roca del Vallès (no pateixis, després ja tindràs temps d’anar a comprar a La Roca Village).

Camina deixant el poble enrere i et trobaràs a mà dreta un caminet. Si passes de llarg, veuràs un carrer sense cases a l’esquerra i a continuació un riuet (el Mogent). Segueix el caminet, sempre avall, encara que sembli que et fiques al mig d’enlloc, fins a arribar a un canal d’aigua.

Excursió a la bassa dels ànecs. El canal de rec.
Una obra d’enginyeria.

A la vora del rec

Segueix pel costat del rec i gaudeix de l’ombra i la tranquil·litat. Aquest canal forma part d’un sistema de regadiu més extens, del qual s’han perdut diversos trams. Fixa’t que l’obra està feta amb maons lligats amb morter de calç i pràcticament no hi ha cap fuita en tot el recorregut. Una obra mestra!

El castell el tens dalt del turó a la dreta, tapat pels arbres. Pel que diuen les persones enteses, en aquest indret hi havia un campament romà que allà pel segle II aC defensava la via que unia Granollers i Mataró. El castell, documentat ja al segle X, va passar per diverses mans i destruit i refet un munt de vegades. La imatge actual data del 1952, quan es va reconvertir en residència senyorial.

500 metres més endavant el canal continua, però a la dreta hi ha una tanca de ferro i el camí puja. Segueix un corriol a tocar de la carretera fins a trobar una pista. La pista baixa en un revolt a l’esquerra i passa pel costat d’una empresa d’embalatges.

Segueix recte uns 350 metres, fins que el camí es bifurca. Pren el de l’esquerra que passa per sota de l’autopista. A continuació es torna a bifurcar i seguim per l’esquerra, resseguint el riu per una banda i els camps de conreu per l’altra.

Excursió a la bassa dels ànecs. El riu Mogent.
El Mogent.

Aigua de muntanya

A 500 metres el camí permet continuar recte, però girem a l’esquerra per travessar el Mogent i prenem el primer camí a l’esquerra.

El riu Mogent, que hi ha qui diu si és riera o riu, s’alimenta de les cristal·lines aigües de les rieres de Cànoves i Vilamajor que baixen del Montseny.

En poc més de trenta quilòmetres, aquest vial d’aigua travessa la plana vallesana, entre camps de conreus i polígons industrials fins que a l’alçada de Montornès del Vallès s’ajunta amb el riu Congost i junts passen a formar el Besòs.

Aprofita per observar la variada vegetació que creix a la vora de l’aigua i que no sempre és autòctona. Per exemple, l’anomenada canya de Sant Joan és una planta invasora procedent de l’Àsia. De fet és una herba, la més gran de la Mediterrània i la més antiga, ja que existia quan els dinosaures es van extingir.

Una altra de més recent és comunament coneguda com a raïm de moro o herba carmí, pel color de les tiges. És originària de l’est de Nord-amèrica i va ser introduïda a casa nostra fa uns tres-cents anys. Ves amb compte, ja que és altament tòxica.

Vegetació silvestre a la vora del riu Mogent.
Herba carmí.

Vegetació i fauna

Voregem el riu per l’altra costat fins a trobar l’autopista i resseguir-la uns metres. El camí continua recte però passem sota el pont per veure la bassa dels ànecs.

Es tracta d’una bassa artificial construïda per la Societat de Caçadors. Es troba envoltada de la típica vegetació de ribera, amb plataners, salzes i àlbers. A més d’ànecs i oques hi ha peixos i tortugues. És un curiós indret per descansar -potser una mica deixat- i que els nanos donin menjar a les aus.

Per cert, el pa no és el millor aliment que els pots donar. A més de no tenir cap valor nutricional per als animals, fa que s’afartin i no mengin allò que realment necessiten i paradoxalment, causar-los problemes de desnutrició. D’altra banda, les restes que van a parar al fons afavoreixen el creixement d’algues que esgoten l’oxígen de l’aigua.

Per acabar aquesta excursió a la bassa dels ànecs, reprenem el camí que ara és asfaltat i passem entre camps i oliveres fins a arribar a una fàbrica enrunada. A la cruïlla prenem el camí de l’esquerra que travessa el riu i ja serem al punt d’inici.

Aquarel·la de la bassa dels ànecs a la Roca del Vallès.
La bassa.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el plànol

Distància: 3,7 km (ruta circular). Molt poc desnivell

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

• Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).