Font de la Moreria al Torrent de Gotelles.

Seguint la remor de l’aigua

Per avui et presento una agradable excursió pel Torrent de Gotelles, en què l’aigua serà la protagonista. Per començar, pots deixar el vehicle a l’àrea de lleure que hi ha a Sant Julià d’Altura, als afores de Sabadell (Vallès Occidental).

Sant Julià d'Altura.
Sant Julià d’Altura.

Canvis de mans

Sembla que al segle XI l’església depenia del castell de Ribatallada, les restes del qual veuràs més endavant. Tres-cents anys més tard passaria a mans del castell de Terrassa. En aquells temps, el territori es dividia en parròquies independents i la de Sant Pere de Terrassa n’era una. Al segle XVI s’hi feren importants reformes que li donaren un aspecte renaixentista. Quan el 1904 es repartiren els territoris dels voltants, aquest indret s’incorporà a Sabadell. Després de les destrosses de la Guerra Civil, l’edifici hagué de ser reformat. A causa de tantes reformes al llarg del temps, el conjunt format per l’església, la rectoria i el cementiri presenta una aparença com si hagués estat fet a trossos.

Detall d'un escut a l'església de Sant Julià d'Altura de Sabadell.
Sostenint l’escut.

Tres patronatges

A la façana de l’església hi ha tres plafons ceràmics col·locats a principis del segle XXI amb ben poca traça. Un correspon al titular, que és sant Julià, un personatge més llegendari que real, conegut com a Julià l’Hospitalari que, en una rocambolesca història, resulta que acaba assassinant els seus pares. Per expiar la culpa, dedicà la seva fortuna a atendre les persones necessitades i fundant diversos hospitals.

El segon plafó representa a la Mare de Déu d’Altura. Al segle XVIII hi havia aquí una confraria sota la seva advocació, formada només per homes solters, que tenia cura del seu altar i es dedicava a acompanyar els difunts en els enterraments.

La tercera imatge és la de la Mare de Déu de la Fuensanta, patrona de Múrcia. Aquesta advocació arribà a Sabadell de la mà de la forta immigració de mitjan segle XX. El 1952 es creava la Hermandad de Caballeros de la Virgen de la Fuensanta i tenia lloc el primer romiatge fins a l’església de Sant Julià d’Altura.

Plafons ceràmics amb la imatge de sant Julià i la Mare de Déu.
Imatges facilitades per J. Oliva.

La baixada

Al petit mur a mà esquerra de l’aparcament hi ha unes escaletes i un indicador que assenyala diferents rutes. De moment, continua cap a on diu Torrents de Gotelles.

Indicadors d'itineraris. Parc Fluvial del Ripoll

Una forta baixada i un pronunciat revolt et portaran fins a un camí més planer. Aviat veuràs la font dels Capellans, documentada al segle XVIII.

Font dels Capellans
Santa paciència la dels capellans esperant emplenar el canti.

Uns 50 metres més avall, veuràs la font del Suro. La presència de sureres en aquest indret és excepcional i és degut a la composició del substrat. Continua caminant al costat d’un penya-segat de vertigen fins a veure un parell d’edificacions enrunades. La de més amunt és tot el que queda del castell de Ribatallada, del qual es té notícia ja al segle XI.

Castell de Ribatallada.
Velles glòries enrunades.

Quan arribis a una cruïlla i continua per l’esquerra, passant sota el castell. Fixa’t en un petit mur cobert de malesa. És el que queda de l’antic pantà de Ribatallada, construït al segle XIX i que els aiguats de 1962 van inutilitzar.

Inscripció al pantà de Ribatallada.
Poc va durar aquest pantà.

El torrent

Quan el camí es torni a bifurcar, continua per l’esquerra. A partir d’ara aniràs seguint el curs del torrent de Gotelles i la seva remor t’acompanyarà un bon tros. No trobaràs cap més indicació, però no hi ha pèrdua.

Et recomano un bon calçat, ja que l’indret és humit i pots relliscar. Abans de 200 metres hi ha dues fites. En una d’elles pots veure els escuts de Sabadell, Castellar del Vallès i Terrassa.

Fita de pedra dels Tres Termes. Excursió pel Torrent de Gotelles
L’escut de Sabadell a la fita dels Tres Termes.

Continua tot xino xano seguint amunt el rierol. Al cap de 600 metres, en un romàntic indret veuràs la font de la Moreria. L’estrany i políticament incorrecte nom prové d’una derruïda torre de guaita anomenada així.

Font de la Moreria. Excursió pel Torrent de Gotelles
Font amb un nom políticament incorrecte.

Pocs metres més amunt tens la font de Gotelles. Reconec que cap de les fonts visitades té massa interès artístic. A més, el dia que vam anar rajaven amb molt poc cabal. Però el lloc és preciós. Ara el corriol s’enfila de valent, poc tros però costerut.

Corriol costerut. Excursió pel Torrent de Gotelles
El corriol puja i s’estreta.

Entre camps

Passaràs al costat d’una torre d’alta tensió i aniràs a parar a un camp.

Camps de conreu. Excursió pel Torrent de Gotelles
Els colors de la tardor.

Quan arribis a la carretera, creua-la amb molta cura perquè els vehicles van a tota píndola. Un cop a l’altre costat, enfila pel primer camí a l’esquerra que entra al bosc i ressegueix la carretera uns 500 metres i finalment, la tornes a creuar. Després de vorejar uns camps de conreu, passaràs a la vora d’un dipòsit d’aigua. Un fort tornado va malmetre el bosc el 2014 arrencant els arbres de soca-rel.

Arbres arrencats de soca-rel. Excursió pel Torrent de Gotelles
Un bosc capgirat.

Des d’aquí ja pots veure l’església i la creu de terme, punt final d’aquesta agradable excursió pel Torrent de Gotelles.

Peu de la creu de terme. Excursió pel Torrent de Gotelles
Frases educatives al peu de la creu.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerariveure el mapa

Distància: uns 4 km en total. És una ruta circular fàcil.

Desnivell: uns 175 m. En un punt en concret et semblarà que estàs pujant més, però és poc tros.