A les portes de la mort (2)

L’entrada del cementiri de Vilassar de Mar (segona part).

A l’article anterior hem estat parlant d’una part de l’extraordinària portalada modernista del cementiri del Vilassar de Mar. Ara continuem escodrinyant els significats d’aquesta obra mestra projectada per Eduard Ferrés i feta per l’escultor Alfons Juyol i el manyà Joan Casanovas.

Aquarel·la amb una panoràmica del carrer i el mur del recinte funerari.
Camí del cementiri.

La deessa de la confiança

Amb els ulls embenats, la Fe té les mans en actitud de pregària. Al vestit s’aprecia el relleu d’un calze.

Per entendre aquesta representació, cal donar un cop d’ull a la mitologia. Fides era la deessa romana de la confiança i de la lleialtat. Als seus peus tenien lloc els pactes importants així com a les transaccions comercials.

En realitat, els romans havien pres l’homòloga deessa grega Pistis i la van adaptar als seus interessos.

Fides era tan rellevant que a Roma tenia un temple propi al costat del de Júpiter. Se la representava amb diversos atributs, entre els quals sostenia una copa, tot i que ignoro la raó.

Després, el cristianisme va pensar que aquell personatge s’adeia a la causa i se la va fer seva, sense tan sols canviar-li el nom.

En aquest cas representa allò que es creu sense veure-ho. Aquesta figura es troba molt vinculada al sagrament eucarístic, motiu pel qual la copa que duia en temps dels romans, esdevingué un calze.

Entrada del cementiri de Vilassar de Mar. Escultura de la virtut teologal de la fe.
La Fe.

L’última cosa que es perd

El mot esperança prové de la paraula llatina que vol dir esperar. Sembla obvi, oi? De fet, quan esperes el tren, tens l’esperança que passarà, malgrat que amb els trens d’aquí això acostuma a ser més aviat un desesperar. Quan perds l’esperança, t’aixeques, vas al carrer i atures un taxi.

L’arrel llatina d’aquesta paraula és ‘spes‘. I, mira tu per on, Spes va ser una altra divinitat romana que personificava les qualitats -virtuts- que tot bon romà esperava que li fossin concedides pels déus.

Sobra dir que els grecs ja tenien una deessa dedicada a satisfer aquesta esperança. Es deia Elpis.

I pam!, el cristianisme també se la va fer seva. A l’entrada del cementiri de Vilassar de Mar la trobem representada per una donzella que mira a la llunyania, mentre es posa les mans al pit. Al vestit hi ha el relleu d’una àncora, com a símbol d’auxili i fermesa en moments de perill.

Aquesta virtut simbolitza el desig de felicitat que, segons la religió cristiana, Déu ha posat al cor de les persones.

Escultura d'Alfons Juyol que representa la virtut de l'esperança.
L’Esperança.

Amor incondicional

La caritat, que s’hauria de traduir millor per l’amor, és la virtut que permet les persones estimar. Estimar Déu -no cal dir-ho- i, posats a fer, també a tothom qui ens envolta. Fins i tot aquella veïna que llença la brossa al teu balcó.

Se la solia representar envoltada de fills, alguns dels quals alletava. Sembla que això de posar infants i pits a l’aire no devia semblar convenient.

Així doncs, a l’entrada del cementiri de Vilassar de Mar es canvià per una dona amb els braços simbolitzant l’acolliment. I mira tu, que jo em jugaria un peix que la noia de l’escultura està embarassada.

Entrada del cementiri de Vilassar de Mar. Escultura de la virtut teologal de l'amor o la caritate.
L’Amor o la Caritat.

Més amunt

Pel damunt dels caps de les virtuts s’enlaira una delicada i complicada creu. Les sinuoses formes acabades en forma de flor, donen pas als noms de les tres virtuts que acabem de veure: Fides, Spes, Amor.

Continuem apujant la vista i ens trobem amb elements d’inspiració gòtica que sostenen un crucifix. Per no cansar, no entraré a esbrinar el simbolisme de cada una de les peces que conformen aquesta creu.

M’estimo més abaixar novament la vista fins a la porta, que també té molt per explicar.

Creu de ferro forjat feta pel manyà Joan Casanovas.
La creu de forja.

Un arbre etern

Dominant més de la meitat de la porta de forja, hi ha sis xiprers esquematitzats, amb les arrels i tot.

El xiprer és una espècie originària d’orient, tot i que es troba en abundor a la zona de Grècia i Turquia. El seu nom científic vindria a significar “arbre de Xipre que sempre està verd“, tot i que va arribar a aquella illa de la mà dels fenicis.

La peculiaritat de conservar la fulla, de tenir una olor aromàtica, de viure molts anys, segles fins i tot, i de créixer tan vertical i de tenir una fusta pràcticament incorruptible, han servit per atorgar-li nombrosos significats.

El simbolisme del xiprer també té a veure amb la immortalitat i la resurrecció, raó per la qual el trobem en indrets sagrats, com esglésies i cementiris. La verticalitat simbolitza el camí que han de seguir les ànimes dels difunts.

Entrada del cementiri de Vilassar de Mar. Xiprers de ferro forjat.
Els xiprers creuen en Déu.

Mitologia fúnebre

Una llegenda molt popular durant l’edat mitjana, afirmava que amb el tronc de l’arbre de la vida s’havia fet la creu on Crist havia estat crucificat. I a més s’especifica que s’havia utilitzat fusta de xiprer.

Plini, l’escriptor i naturalista italià del segle I, va comentar que el xiprer estava consagrat a Dite, déu d’ultratomba protector dels tresors amagats i de les entranyes de la terra, raó per la qual es col·locava davant les cases en senyal de dol.

Ovidi també explica la llegenda de Ciparís, un jove molt ben plantat que tenia un cérvol de banyes d’or que el seguia arreu. Un dia el xicot estava disparant fletxes i va matar la bestiola per equivocació.

Tan gran va ser la tristesa que va demanar els déus que l’ajudessin a plorar sempre la seva mort. Apol·lo el convertí en un xiprer, que simbolitza la tristesa, el dol i el dolor pels éssers estimats.

Entrada del cementiri de Vilassar de Mar. Nusos de ferro forjat.
Ferro lligat.

Tot ben lligat

Penjant d’una franja descobrim tot de nusos. Ep!, no tots són nusos, tot i que a primera vista ho poden semblar. Si he comptat bé, hi ha cinc tiges nuades i cinc que estan desfetes.

Potser es tracta d’un mer element decoratiu, però amb tota la simbologia d’aquest portal, se’m faria estrany. Així que diré la meva.

D’una banda, ens pot voler dir que, amb la mort, ens deslliurem del nostre lligam amb el món terrenal. De l’altra banda, la seva similitud amb la cua d’una serp, fa sospitar alguna cosa maligna.

Em ve a la ment el passatge de l’evangeli de Mateu que diu: “… tot allò que lliguis a la terra quedarà lligat al cel, i tot allò que deslliguis a la terra quedarà deslligat al cel.” (Mt 16,19).

Al centre destaca una reinterpretació de l’escut de Vilassar de Mar, amb les tres torres de defensa i l’embarcació. Sobre aquest tema ja he parlat en un altre article, així que passo de llarg.

Per cert, t’hauràs d’acostar molt per descobrir que, a cada una de les quatre frontisses hi ha sengles calaveres, un detall directament vinculat amb la mort.

Entrada del cementiri de Vilassar de Mar. Frontissa amb una calavera.
La calavera frontissa.

Les trompetes florals

Finalment, a un costat i a l’altre de l’escut hi ha quatre flors cap per avall. Hi ha qui les ha confós amb la flor del magraner.

Es tracta d’una espècie originària d’Amèrica del Sud amb el senzillíssim nom de Brugmansia arborea. Però són més interessants els noms que popularment li ha posat la gent.

Per exemple, es coneix com a floripondio, reina de la nit, trompeta de l’àngel i trompeta del judici entre molts altres. Aquests darrers, molt adients per un recinte funerari.

És una planta altament tòxica que et pot fer al·lucinar en colors -literalment-. Els xamans solen utilitzar-les en cerimònies, tot i que mai es pot predir com acabarà la festa.

Dedueixo que algun indià en va portar al segle XIX per plantar-la al seu jardí i es va popularitzar.

Entrada del cementiri de Vilassar de Mar. Flors de ferro forjat.
Les trompetes del judici.

Per acabar, dues tiges laterals mostren un petit quadrat metàl·lic amb les lletres gregues alfa i omega. Fan esment al text bíblic de l’Apocalipsi, quan Jesús diu: “Jo soc l’alfa i l’omega, el primer i el darrer, el principi i la fi” (Ap 22,13).

T’has adonat quants detalls hi havia i que sovint passem per alt?

Nota

Sobre la vida i obra del manyà Joan Casanovas Casanovas, pràcticament no hi ha informació. Tan sols un article de Llum Torrents que m’ha facilitat l’historiador Feliu Novell, esmenta que aquest ferrer de Vilassar de Mar havia col·laborat anteriorment amb Eduard Ferrés. L’escrit també comenta que l’artesà tenia el seu taller al Camí Ral i va morir el 1940.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: avinguda Montevideo, 3. Vilassar de Mar

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).