Murals ceràmics de Madola a Vilafranca del Penedès.
Cal anar sempre amb els ulls ben oberts, perquè mai saps on i quan et trobaràs amb una sorpresa.
Anys setanta
En un cèntric i poc turístic carrer de Vilafranca del Penedès, hi ha un edifici amb una arquitectura i uns acabats ben peculiars.
La decoració amb rajoles verdes i blaves, les gelosies geomètriques, la disposició de les finestres i el maó vist de la part baixa, em fan sospitar que al darrere hi ha un arquitecte poc habitual de qui m’agradaria saber-ne més.
Però, si amb tot això no hi ha prou, cada un dels tres portals està decorat amb un petit mural ceràmic. Malgrat la pols dels anys, també es percep la mà d’una persona que sap el que fa.
Mirant de més a prop, es pot veure que les tres obres estan signades amb el nom Madola i l’any ’70.
L’artista global
Sota el pseudònim de Madola trobem Maria Àngels Domingo Laplana, una polifacètica artista que ha tocat diverses tècniques, com pintura, escultura i ceràmica.
Va néixer a Barcelona el 1944 i amb només setze anys ja va començar a treballar la ceràmica. Amb vint feia la seva primera exposició a l’Ateneu Barcelonès.
Aviat va estudiar a l’Escola Massana, on tindria Josep Llorens Artigas com a professor.
A continuació, el 1970 Madola visitava la biennal de Venècia on coneixeria l’obra d’Arcadi Blasco, Chillida, Oteiza, Henry Moore o Baselitz, artistes que sembla que li van deixar una inesborrable empremta.
Obres arreu
Actualment, Madola interpreta la ceràmica com a escultura, amb formes i textures que mostren indesxifrables senyals que semblen de cultures pretèrites.
Les seves creacions sovint són obres de gran format i les podem trobar tant a Catalunya com a l’estranger.
Per exemple les quaranta peces al cementiri d’Arenys de Mar, en homenatge a Salvador Espriu, la Font Castellana de Barcelona, la Rotonda Blava de Premià de Mar o l’obra Trinidad al Museu del Disseny de Barcelona.
Tot això li ha donat un merescut prestigi que fa valorar encara més les obres de joventut, com aquests que veiem ara.
Un final poc feliç
Tanmateix, els murals ceràmics de Madola a Vilafranca del Penedès amaguen un misteri al darrere. Després de consultar-ho directament amb l’autora, m’ha explicat que aquestes obres formaven part d’una altre més gran que va realitzar per a una entitat bancària.
L’artista estava justament indignada perquè ningú li havia consultat aquest canvi en una obra seva.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: carrer del Parlament, 16-20. Vilafranca del Penedès
Saber més
- Madola (pàgina oficial): madola.com
- Madola: wikiwand.com
- Entrevista a Madola: diariodeunceramista.wordpress.com
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: