“La història és una novel·la on el poble és l’autor” (2)

Continuem aquest itinerari per Cambrils, on coneixerem més històries i patrimoni del nucli antic.

Negoci pioner

En primer lloc, baixem pel carrer Hospital fins a trobar a mà dreta els aparadors de la Casa Sarrà. Oberta els anys vuitanta del segle XX, pot presumir d’haver estat el primer establiment de menjar preparat a la vila.

Josep Sarrà Recasens, qui tenia un ampli ventall d’inquietuds culturals, tant escrivia i publicava llibres de poemes o realitzava pintures i fotografies, com s’ocupava de la decoració dels aparadors de la botiga. Observa les interessants rajoles blanques i blaves amb motius animals, probablement inspirades en les que es feien als Països Baixos cap al segle XVII.

Itinerari per Cambrils. Aparador de la Casa Sarrà.
Aparador conceptual.

Oficis perduts

A la confluència del carrer de l’Hospital amb el de Sant Plàcid, on trobem una font sota un porxo, popularment coneguda com a Font de la Presó.

Antigament, en aquest lloc s’aixecava una de les torres de l’antiga muralla, naturalment desapareguda. Posteriorment, l’edifici que fa cantonada havia servit com a presó municipal.

Itinerari per Cambrils. Font de la Presó.
Posidó a la font.

Cal parar atenció als plafons ceràmics que decoren la font. Representen oficis, alguns malauradament desapareguts, com les dones fent bugada o reparant les xarxes de pesca, un ferrer o uns joves trepitjant el raïm.

Les rajoles van ser produïdes al taller del ceramista Raimon Castanys. Fill i net d’il·lustradors de renom, ha continuat la tradició artística familiar iniciada pel seu pare, però amb aquest vessant. El seu avi, Valentí Castanys, va ser el creador del famós Avi del Barça.

Plafons ceràmics realitzats per Raimon Castanya per a la Font de la Presó.
Rajoles d’oficis.

De Cuba vingueren

Ens trobem a la plaça de Marquès de Marianao. Important saber qui va ser aquest senyor. Nascut a Barcelona el 1861 Salvador Samà i Torrents va heretar la fortuna dels seus avantpassats així com el títol de marquès de Vilanova i la Geltrú -de la seva mare- i el de Marianao, que Isabel II va concedir a un coronel parent seu destinat a Cuba -a la població de Marianao-.

Molt actiu comercial i políticament, va ser diputat a Corts, senador i també alcalde de Barcelona. Així mateix va ser membre de les juntes que organitzaren les Exposicions Internacionals de Barcelona del 1888 i del 1929.

A més del Parc Marianao de Sant Boi de Llobregat, el 1882 va encarregar a Josep Fontserè i Mestre el projecte del Parc Samà a Cambrils. Fontseré et sonarà més per altres obres, com la cascada i l’umbracle del Parc de la Ciutadella o el Mercat del Born de Barcelona.

Aquarel·la amb una vista de la plaça del Marquès de Marianao.
La plaça del marquès.

La casa del vi

A continuació, en aquest itinerari per Cambrils baixem pel carrer de Foix, dedicat a un sacerdot cambrilenc del segle XVII que venia de casa bona i va promoure la construcció del santuari de la Mare de Déu del Camí que veurem més endavant.

Passem pel davant de l’antic celler de Cambrils projectat per Bernardí Martorell i actualment reconvertir en el Museu Agrícola. Tot i que hi ha tres arquitectes amb aquest nom, es tracta de Bernardí Martorell i Puig, nascut a Barcelona el 1877 i autor entre altres, de l’església de Sant Agustí de Sabadell, el cementiri modernista d’Olius i també el de Cambrils.

La seva obra va estar influenciada per Gaudí i Domènech i Montaner, aplicant un estil que ballava entre el modernisme i una barreja d’estils anteriors. Va estar molt vinculat al cardenal Vidal i Barraquer, per parentesc i perquè va ser arquitecte diocesà de Solsona, Tarragona i Barcelona.

Aquarel·la de l'antic celler projectat per Bernardí Martorell.
De celler a museu.

El cirurgià precoç

Baixem pel carrer Verdaguer fins a trobar l’avinguda Vidal i Barraquer, al principi de la qual ens aturem per contemplar el monument al doctor Gimbernat.

Antoni de Gimbernat va néixer a Cambrils el 1734. Amb vint-i-nou anys ja era catedràtic d’anatomia a Barcelona i cirurgià major de l’Hospital de la Santa Creu, on va realitzar una de les seves més grans aportacions: un nou mètode per operar l’hèrnia crural, també anomenada hèrnia femoral.

Més tard, Carles III li encarregà la creació del Real Colegio de Cirugía a Madrid, on aplicà tots els seus coneixements, unificant a més, els estudis de cirurgia, farmàcia i medicina, que fins aquell moment es cursaven per separat. A continuació Ferran VII va ocupar el tron i Gimbernat va perdre tots els seus càrrecs, acabant els seus dies d’una manera gens digna.

En el 150 aniversari de la seva mort s’encarregà un monument al pintor i escultor Lluís Maria Saumells, autor d’altres monuments per les terres de Tarragona, com el polèmic sobre la batalla de l’Ebre a Tortosa.

Segons llegim, el monument al Dr. Gimbernat vol representar la lluita contra les malalties i la mort. Uns ferros punxeguts i rovellats simbolitzen el dolor i la malaltia i la columna amb l’efígie representa el rigor científic per combatre-la. La flama de vitralls emplomats personifica la vida i la intel·ligència. Res més a dir.

Monument al Doctor Gimbernat de Cambrils, al Baix Camp.
El bé.

Vigilant el camí

Per acabar, a pocs metres d’aquí trobem la nostra darrera visita. A la vora d’aquella important autopista romana que coneixem com a Via Augusta, s’anaren construint torres per vigilar i protegir el camí.

Tocant al Santuari de la Mare de Déu del Camí, s’erigeix la Torre de l’Ermita, documentada al segle XIV. Com que es troba estratègicament situada al peu de què havia estat el Camí Reial en un dels accessos de la vila, es convertí en un element important en la defensa de Cambrils.

Quatre-cents anys després s’hi construí el santuari al costat del qual va passar a formar part.

Itinerari per Cambrils. Coronament de la Torre de l'Ermita.
Defensa medieval.

Obra de pescadors

En realitat l’origen del santuari de la Mare de Déu del Camí data de molt abans, probablement del segle XII. Diuen que el motiu de la construcció va ser degut a la troballa de la imatge a la vora del camí.

Pel que sembla, els pescadors cambrilencs van transportar amb les seves barques els carreus per aixecar l’església. Amb el temps i gràcies a donacions i testaments, el recinte s’anà engrandint, reparant i modificant.

Finalment, al segle XVIII va ser profundament reformat en estil renaixentista, en un moment que aquest corrent ja feia temps que havia quedat desplaçat pels excessos barrocs.

I fins aquí aquest itinerari per Cambrils.

Detall de l'esgrafiat del santuari de la Mare de Déu del Camí.
Esgrafiats del santuari.

Sobre el títol d’aquest article

Alfred de Vigny va ser un poeta i dramaturg francès del segle XIX que va deixar anar algunes perles que, si no tenim en compte que l’home era un aristòcrata, tenen un aire encisadorament romàntic. Per això m’he permès titular aquest article amb una frase extreta de l’assaig “Reflexions sur la vérité dans l’art” (1829) que va escriure durant la seva joventut.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).