L’obra de les muses

Mosaics de Sant Gervasi-Galvany.

Allà pels temps de la mussaca, la civilització grega tenia unes divinitats considerades com les guardianes de la memòria, que és la traducció de la paraula musa. Els romans, que no tenien esma per crear una paraula nova, s’apropiaren del nom per designar un munt de coses, com el museu o la música. I també el mosaic, un mot que deriva de musivari, que vindria a ser com l’obra de les muses.

La tècnica musivària és més antiga que menjar musli. Se sap que uns quatre mil anys abans de la nostra era, ja es feien mosaics a Mesopotàmia. Curiosament, els grecs van preferir altres maneres de decorar, com la pintura al fresc, el relleu i l’escultura. Foren els romans qui portaren l’art del mosaic a un grau de perfecció tan alt que trigaria segles a ser mínimament igualat. A casa nostra tingué un moment àlgid amb el modernisme. A mitjan segle XX, aquesta tècnica era massa cara i entretinguda, de manera que fou ràpidament substituïda pel mosaic ceràmic. És així com els anodins edificis de l’època tingueren un toc artístic.

Amb tot això al cap anem a veure tres mosaics de Sant Gervasi-Galvany els quals són ben a prop els uns dels altres i que potser mai has parat atenció.

Mosaics a Sant Gervasi-Galvany. Decoració a la façana del mercat Galvany.
Mercat Galvany.

Vendre com cal

El barri de Sant Gervasi-Galvany deu el nom a Josep Castelló-Galvany i Quadras, propietari d’alguns d’aquests terrenys així com de Can Galvany, una finca que actualment és l’escola Augusta. Aquí la quadrícula de l’Eixample s’estavellà estrepitosament enfront d’altres interessos. Així doncs, malgrat ser un barri de creació relativament recent, no intentis trobar una lògica en la configuració dels carrers.

Doncs bé, sembla que el 1868 el senyor Galvany cedí els terrenys amb la condició que s’hi edifiqués un mercat. L’home, però, va morir sense haver vist ni tan sols posar els fonaments. Entre naps i xirivies, l’obra va trigar vint-i-quatre anys a estar enllestida, més de quaranta anys des de que el mecenes cedí el terreny. El projecte recaigué en Pere Falqués i Urpí, qui en aquells anys era l’arquitecte municipal, després d’haver-ho estat a Sant Andreu Palomar, Sant Martí de Provençals i arquitecte consultor a Badalona. 

A més de projectar altres edificis igualment rellevants, Falqués tenia la mà trencada a fer mercats. Per exemple, tens el mercat Maignon de Badalona, el del Clot o el de Sants. Tot s’ha de dir, que en aquesta ocasió comptà amb la col·laboració del seu amic Domènech i Muntaner. Finalment, el 1927, s’inaugurava el flamant edifici amb benedicció episcopal i tot.

Mosaics a Sant Gervasi-Galvany. Decoració a la façana del mercat Galvany.
Mercat Galvany.

Fruita pixelada

Ara no parlaré de la construcció que, tot i ser un interessant exemple d’arquitectura industrial, no és el tema que ens ocupa. En canvi, para atenció als elaborats mosaics que decoren cada una de les entrades del mercat. Envoltat de gruixudes sanefes vegetals i una garlanda de fruites s’emmarca pomposament l’escut de la ciutat. Dessota de les finestres hi ha més decoració a base de fulles d’acant i una gerra curulla de fruita.

L’autor d’aquesta obra és el valencià Lluís Bru i Salelles. Fill d’una nissaga d’escenògrafs, Bru va començar la seva trajectòria fent dibuixos de motius arquitectònics per rajoles i esgrafiats. Aviat  passà a executar ell mateix les rajoles i mosaics per importants arquitectes, com Domènech i Montaner o Puig i Cadafalch.

Segurament et sonarà Bru pels meravellosos mosaics del Palau de la Música Catalana o l’Hospital de Sant Pau a Barcelona entre molts altres.

Mosaics a Sant Gervasi-Galvany. Decoració a la façana del mercat Galvany.
Mercat Galvany.

Abstracció religiosa

Seguidament, puja uns pocs metres més pel carrer Santaló i atura’t davant del santuari de Sant Antoni de Pàdua. Després d’anys de voltar per Barcelona sense residència fixa, la comunitat franciscana s’instal·là a principi segle XX en aquest barri quan encara era un despoblat. Només s’havia començat a edificar el mercat de Galvany. Tot començà en una casa al costat d’una petita capella dedicada a sant Magí. El 1904, la gran afluència de feligresos plantejà la conveniència de bastir una església més gran i, posats a fer, un convent. Davant la gran devoció en aquell temps a Antoni de Pàdua, es decidí posar les noves edificacions sota l’advocació del sant portuguès.

Mosaics a Sant Gervasi-Galvany. Obra executada per Joan Rifà el 1975.
Carrer de Santaló, 72. Barcelona.

Vuit anys més tard, després dels conflictes durant la Setmana Tràgica, s’inaugurava la nova església. La Guerra Civil novament destruí les instal·lacions que no serien completament refetes fins al 1953. No havien passat deu anys que la façana de l’església era profundament modificada sense tenir en compte la resta d’edificacions. El 1975, tan anònima construcció seria dulcificada amb la col·locació d’uns acolorits plafons ceràmics executats per Joan Rifà i Benet. Tot i que el disseny és abstracte, presenta alguns elements de temàtica religiosa, com el calze o la creu.

Nascut el 1926 a Torelló, la formació pictòrica de Rifà el dugué durant els anys 50 a executar decoracions murals a diverses esglésies, principalment d’Osona. Aviat s’interessà per la ceràmica, on desenvolupà una temàtica més abstracta que a la pintura de cavallet. Especialment a Barcelona i rodalia va deixar destacats exemples de murals ceràmics aplicats generalment a edificis públics que signava com a Silicor J. Rifà. Als anys 70, l’estil pictòric va virar cap a una pintura de contingut oníric i sobrenatural, fins i tot provocatiu.

Mosaics a Sant Gervasi-Galvany. Obra executada per Joan Rifà el 1975.
Carrer de Santaló, 72. Barcelona.

Barri elitista

Per acabar, acosta’t al carrer Tenor Viñas, el qual està dedicat a un important intèrpret d’òpera. Francesc Viñas i Dordal nasqué el 1863 a Moià i es feu famós pel difícil repertori d’obres de Wagner que interpretà arreu del món. 

En aquest carrer destaca un altre original mosaic de ceràmica esmaltada d’on sobresurten alguns elements que li donen relleu. L’obra també fou executada per Joan Rifà el 1973, el mateix any que l’edifici. Per si mai t’ho has preguntat, els orígens d’aquest barri es remunten un segle enrere. Ara t’ho explico.

Obra executada el 1973 per Joan Rifà i Benet al carrer Tenor Viñas de Barcelona.
Carrer Tenor Viñas, 10. Barcelona.

Distracció burgesa

Reculant en la història, ens situem l’any 1912, quan la major part dels terrenys pertanyia a l’acabalat matrimoni Josep Bertrand i Manuela Girona. És quan s’inaugurà un gran parc d’atraccions perquè la burgesia que vivia en torres aïllades es pogués esplaiar com cal. Es batejà com a Turó-Park i s’estenia fins als actuals carrers Calvet i Bori i Fontestà. El parc de la Ciutadella i el Casino de l’Arrabassada quedaven molt lluny d’aquí.

Quinze anys més tard, el parc tancava i el propietari dels terrenys negocià amb l’Ajuntament per tal de cedir una part com a parc públic. Acabada la Guerra Civil, l’erm paratge que envoltava el parc s’urbanitzà ràpidament amb oblidables blocs. La nova burgesia sorgida després de la contesa i afí al nou règim, trià aquest nou barri per viure en nous habitatges d’un estil carrincló com pertocava. Els anys anaren passant i s’acabaren de bastir nous habitatges, més moderns, però igualment anodins, com aquest on pots veure un dels mosaics de Sant Gervasi-Galvany.

Obra executada el 1973 per Joan Rifà i Benet al carrer Tenor Viñas de Barcelona.
Carrer Tenor Viñas, 10. Barcelona.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).