Amanida de bocins

Els vitralls de l’abadia de Fontfreda (Aude).

Renéixer de les cendres

Reculem a dinou de setembre de 1914. Ens trobem a Reims, a cent quaranta quilòmetres al nord de París. Aquell fatídic dissabte començaren a caure bombes amb l’objectiu de destruir la catedral de Saint-Rémy. La raó mai s’ha aclarit. Potser perquè, com a lloc de coronació de la reialesa francesa, havia esdevingut tot un símbol d’identitat que les tropes alemanyes decidiren esborrar. O potser perquè les altes torres eren un estratègic punt d’observació.

Tant és. El cas és que una icònica obra de l’art gòtic que havia sobreviscut durant deu segles va quedar pràcticament reduïda a runa. L’indret esdevingué un escampall de pedres, de peces escultòriques i de vidres esmicolats. Però, com una au fènix, aquells trossets de vidre tindrien aviat una segona vida en convertir-se en part dels vitralls de l’abadia de Fontfreda.

Vitralls de l'abadia de Fontfreda, executats per Richard Burgsthal.

Construcció sòbria

Els orígens de Fontfreda es remunten al segle XI, quan s’instal·là una comunitat benedictina. Seguidament, passà a mans de l’orde cistercenc, esdevenint l’epicentre de la lluita contra el catarisme. Poc després, obriria una sucursal a casa nostra amb el flamant monestir de Poblet. Per cert, si has estat a Poblet, el de Fontfreda et pot semblar desencisador malgrat les seves dimensions. Aquell primer orde de Cister es proposà tornar a les arrels, seguint molt més estrictament la regla de sant Benet. Per aquest motiu, predomina l’austeritat arquitectònica i la mínima decoració.

D’una banda, els motius escultòrics es concentren al claustre on els capitells mostren representacions únicament de formes vegetals. Només un, de ben curiós, conté una figura humana que sembla amagar-se entre les plantes. De l’altra banda, les vidrieres que hi havia antigament eren monocromes -res de colorins-, de les quals no n’ha sobreviscut cap. Els actuals vitralls de l’abadia de Fontfreda foren col·locats a partir del 1912. Més avall t’ho explico.

Capitell del claustre amb la representació de l'única figura humana.
Capitell del claustre.

De l’apogeu a l’abandó

Al segle XV, després d’un període d’esplendor, l’abadia de Fontfreda esdevingué seu de la noblesa, que no estava per temes espirituals. D’aquell moment ençà s’edificaren noves construccions més pròpies d’un castell-palau. A mitjan segle XIX un nou abat promogué l’abadia com a centre de caritat i d’acollida. Fins que el 1901, les lleis del país separaren l’Església de l’Estat i els monjos tocaren el dos del recinte.

Aquarel·la amb una vista dels edificis del recinte monàstic de Fontfreda.

Una nova vida

Set anys més tard, el matrimoni format per en Gustave Fayet i la Madeleine d’Andoque esdevingueren propietaris de l’abadia adquirint-la en una subhasta. En Gustave era col·leccionista d’art i convertí l’abadia en un centre de trobada d’artistes, com Odilon Redon, Aristides Maillol o Manolo Hugué. Un altre artista, poc -o gens- conegut a casa nostra, fou Richard Burgsthal, qui tindria un important paper a Fontfreda.

Vitralls de l'abadia de Fontfreda, executats per Richard Burgsthal.

Músic i artista

Nascut a Niça el 1884, en Richard era músic i pianista, apassionat de Wagner. Com que no tenia prou música, es casà amb una compositora d’òperes d’inspiració wagneriana. Animat per l’esposa, es llançà a pintar. El 1910 coneix Gustave Fayet qui el convenç per fer els vitralls de l’abadia de Fontfreda i decorar-la amb frescos. A tal efecte, mecenes i artista adquireixen una fàbrica de vidre on produir els vitralls que pots veure a l’església abacial. A base d’uns brillants colors verds, es mostren escenes de la vida de sant Benet i de sant Francesc d’Assís.

Vidriera de l'església executada per Richard Burgsthal.
Un vitrall de l’església.

Això no obstant, tenen un especial interès -per mi- els altres vitralls de l’abadia de Fontfreda que ningú esmenta. Són els que hi ha als finestrals de les escalinates i, molt especialment, al dormitori dels monjos conversos. Aquests monjos s’ocupaven dels treballs manuals i administratius, mentre que els monjos de cor es dedicaven -espavilats ells- a l’estudi. És a dir, que els conversos eren com les minyones del monestir.

Detall d'una vidriera executada per Richard Burgsthal.

Llum fragmentada

En aquesta ocasió, en Richard tingué una bona pensada. Se n’anà a Reims i s’endugué -o adquirí o li regalaren a la deixalleria- un bon grapat de bocinets de vidre, encara calents pel bombardeig. De tornada a casa, ideà tot un seguit de vitralls fets de trossos recuperats. El resultat és una sèrie de sorprenents creacions que de lluny talment t’hi jugaries un peix que són vitralls gòtics. En canvi, quan t’hi acostes, descobreixes que els vitralls de l’abadia de Fontfreda són fets de fragments aïllats.

Vitralls de l'abadia de Fontfreda, executats per Richard Burgsthal.

Gastronomia vitrallera

La llengua francesa, en una estranya associació d’idees, ha batejat aquestes creacions com a “vitreaux salade” -vitralls amanida– i també vitralls macedònia. Tot molt gurmet. Són, en resum, un collage de peces antigues que formen un nou vitrall. D’aquestes amanides ja es començaren a muntar a final segle XIX. La preocupació de l’artesà no és fer un conjunt coherent i precís. Rostres, fragments d’inscripcions, motius arquitectònics o florals serveixen per deixar volar la imaginació. 

Detall d'una vidriera executada per Richard Burgsthal.

I, curiosament, és així com als vitralls de l’abadia de Fontfreda pots apreciar i admirar aquests petits detalls fets pels mestres vitrallers de temps passats, però amb una nova lectura iconogràfica. Això no obstant, aquest no és un cas únic. Altres edificis mostren també vitralls fets a partir d’antics bocins recuperats. Per exemple, a la Normandia hi ha l’església de Notre-Dame de Saint-Lô i a l’Occitània tens el castell de Castelnau-Bretenoux. Com a curiositat, s’ha descobert que en una de les pintures de Vermeer apareix un petit vitrall fet a trossos.

Vitralls de l'abadia de Fontfreda, executats per Richard Burgsthal.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).