El món és com un mercat: es ven tot, car i barat

El Mercat Municipal de Salt (Gironès).

Fa uns vint-i-cinc segles de res, la societat etrusca tenia més cultura de la que ens pensem. Per exemple, algunes fonts diuen que encunyà l’arrel ‘merk’ -o ‘merx’-, que l’imperi romà assimilà per a conceptes comercials. És així, doncs, que sorgí el mot mercat i de retruc, tot un seguit de paraules com mercaderia, mercader, mercè -pagament o recompensa- i mercenari. Ah, i també Mercuri, el déu del comerç.

Mercat Municipal de Salt. Detall del mural fet per Emília Xargay.

De l’auge al declivi

En temps de la civilització grega, l’àgora era un espai obert on, sota la protecció de les divinitats, tenien lloc les transaccions comercials, així com les manifestacions polítiques, religioses i culturals. Els romans, que si veien una bona idea, se l’apropiaven, van crear el fòrum, que ve a ser el mateix. Aquesta idea d’un espai cèntric on intercanviar o vendre mercaderies va anar evolucionant, des dels descampats extramurs on se celebraven fires i intercanvis, fins als actuals mercats coberts. Abans de l’aparició del diner, els mercats funcionaven amb el bescanvi.

Mercat Municipal de Salt. Detall del mural fet per Emília Xargay.

A final del segle XVIII s’impulsen els mercats a les ciutats com a equipaments municipals que tenien en compte consideracions higièniques i urbanístiques. A les acaballes del segle XX els mercats entren en un cicle de decadència motivat per la competència de les grans superfícies comercials. Així doncs, per tal de reactivar-los s’han trobat fórmules mixtes, com la inclusió de supermercats que complementin l’oferta del mercat tradicional. Un exemple d’això el trobem en el Mercat Municipal de Salt.

Aquarel·la del Mercat Municipal de Salt (Gironès)

Un edifici, tres arquitectes

El diumenge sis de setembre de 1982 s’inaugurava l’edifici. Segons m’informa l’Arxiu Municipal de Salt, l’obra va ser projectada per un trio d’arquitectes: Josep Canela Tomás, Ricard Canela Ballesteros i Lluís Jaumandreu Anglada. La veritat és que he trobat molt poques referències pel que fa a la vida i obra d’aquests professionals.

En primer lloc, nascut el 1912, Josep Canela es dedicà a projectar i reformar edificis públics durant la dictadura, com les escoles de Sant Hilari Sacalm, les d’Ogassa i Camprodon (Ripollès). Els anys seixanta del segle XX també treballava des de Barcelona per l’empresa Cinesa.

A continuació, tenim que Ricard Canela fou arquitecte municipal de Sant Hilari Sacalm (2007) i de la Pobla de Montornès. Entre el 2003 i el 2019 ha signat diversos estudis i projectes a Roda de Berà. Seguidament, Lluís Jaumandreu, juntament amb Ricard Canela eren socis d’Araunic, S.L. una empresa dedicada a la promoció immobiliària. Després, s’establiria pel seu compte a Barcelona.

Detall del mural ceràmic fet per Emília Xargay.

La gent del mercat

L’element més interessant d’aquesta obra i que -més o menys- ha perdurat després de la reforma, és el gran mural que decora la façana principal. Amb el títol ‘La gent del mercat’, Emília Xargay Pagès creà un immens fris ceràmic instal·lat a la nova construcció. De manera ben esquemàtica, l’autora representà les parades del mercat, com la peixateria, la verduleria o la fruiteria. Vint-i-dos anys més tard, l’edifici era reformat, amb tan poca sensibilitat que una part de l’obra quedà amagada darrere la porta d’entrada a l’aparcament.

Detall del mural ceràmic fet per Emília Xargay.

Artista polifacètica

Nascuda en un entorn rural a Sarrià de Ter el 1927, Xargay anà a classes particulars amb Joan Orihuel i Barta, pintor i il·lustrador barceloní que tenia el taller a Girona. Cap als anys cinquanta creà el projecte Indika, juntament amb les seves amistats igualment artistes, amb la intenció de superar amb les avantguardes, l’ambient de postguerra. La seva obra pictòrica va anar canviant d’estètica, mentre jugava amb la geometria, la figuració i l’expressionisme. Diversos viatges la dugueren a conèixer artistes abstractes i moviments no figuratius.

Mercat Municipal de Salt. Detall del mural fet per Emília Xargay.

El 1950, arran de fer els guions il·lustrats –storyboards– de la pel·lícula ‘Pandora y el holandés errante’, Emília incorporà la icònica figura del toro en la seva obra. Tretze anys més tard, la incursió en l’escultura li despertà l’interès per experimentar amb tècniques tan variades com l’orfebreria, la ceràmica, el dibuix o el tapís. Amb el mural es planteja portar el seu art al carrer. En aquest aspecte, el primer encàrrec va ser una obra de formigó i esmalt per l’aeroport de Girona-Costa Brava (1967). Finalment, morí el 2002 a l’Escala, després d’haver lluitat deu anys contra l’Alzheimer.

Mercat Municipal de Salt. Detall del mural fet per Emília Xargay.

Agraïment

Vull donar les gràcies a l’Arxiu Municipal de Salt, qui tan amablement m’ha facilitat informació per elaborar aquest article.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: passeig dels Països Catalans, 192. Salt

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).