El baixador d’Hidroelèctrica al Pasteral (La Selva).
La industrialització del segle XIX va comportar canvis profunds al paisatge. Fàbriques, trens, ponts i carreteres van passar a formar part de la nostra vida.
En primer lloc, per tal d’assegurar l’energia necessària per a les seves indústries tèxtils, els germans Burés van fer construir -de la seva butxaca- una presa al Ter, al lloc conegut com El Pasteral, pertanyent al municipi d’Amer. Per cert, el mot Pasteral significa “pas del Ter alt”. Coses dels romans.
En aquest indret ja hi havia una resclosa per regar els camps propers. La nova presa va entrar en funcionament el 1905 i donava corrent elèctric fins i tot més enllà de la comarca de La Selva.
Trens i obres
Les obres tingueren lloc al mateix temps que la línia ferroviària entre Olot i Girona. Interessos econòmics van motivar que l’estació d’Anglès se situés davant de les fàbriques Burés, lluny de la població. D’aquesta manera els vagons podien descarregar directament dins dels edificis fabrils. Però aquest és un altre tema.
Als anys seixanta, la presa va ser reformada per permetre més potència i l’abastiment d’aigua potable. El 1964, pocs anys abans del darrer viatge del carrilet, es va construir un baixador d’aspecte futurista per donar servei a la companyia hidroelèctrica que gestiona la presa.
Tanmateix, pel que sembla, la situació d’aquest baixador preveia una futura línia de ferrocarril que havia d’unir Vic i Torelló amb la línia Olot-Girona.
L’autor
El projecte va anar a càrrec de l’equip liderat per Arturo Rebollo Alonso, responsable de la impressionant presa de Susqueda que s’estava construint deu quilòmetres riu amunt.
Fill d’un farmacèutic, Rebollo va néixer el 1933 en un poble de Zamora. Va ser enginyer, historiador de l’art, geòleg i filòsof, tot i que la seva obra més celebrada va ser precisament la presa de Susqueda.
L’actualitat
Avui dia, sense tren i sense vies, aquesta original marquesina crida l’atenció pel seu aspecte i per semblar fora de lloc, esperant mercaderies i passatgers que no arriben.
Una obra que fa més de seixanta anys que aguanta a sol i serena sense mostrar un sol signe d’envelliment ja és ben sorprenent.
Finalment, el baixador d’Hidroelèctrica al Pasteral serà víctima de la desídia i caurà sota l’empenta d’una pala mecànica? O serà indultada i li posaran una placa explicativa i gespa i floretes al voltant? El temps ho dirà.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: carretera C-63, km 44,5, Amer
Saber més
- El baixador d’Hidroelèctrica: hormigonconperdon.wordpress.com
- Presa del Pasteral: consorcidelter.cat – diaridegirona.cat
- El conjunt Burés (la Cellera de Ter-Anglès), per C. Anastasia
- Les colònies industrials selvatanes del Ter, per G. Buxeda
- El tren d’Olot: mesdevuitbures.wixsite.com
- Susqueda: la revolució de la forma, per E. Callís
- Arturo Rebollo: epdlp.com
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: