Seguim documentant més obres de Julio Bono que trobem pels carrers.
Rentar-se les mans
Per començar, tenim que als anys cinquanta del segle passat, a Arenys de Mar es va fundar Exclusives Laie, una empresa dedicada al material de la construcció. Els anys noranta s’edificaren nous blocs a la zona i sembla que la botiga va aprofitar per a renovar-se, encarregant a Julio Bono dos grans murals exteriors.
El mural de l’esquerra, més de l’estil de l’artista, ens mostra un rentamans i un bidet. Al mig, un gran cercle sembla recordar un detall d’una cuina. La resta d’elements, presentats més esquemàticament, suggereixen també l’activitat de l’empresa.
El plafó de la dreta, conté la denominació de la companyia i diversos temes fent referència a Arenys de Mar. Tenim la puntaire, unes barques de pescadors i l’església. En aquest cas, el tractament és molt més realista, pel que sospito que aquí l’artista no va tenir la mateixa mà lliure i va sotmetre la creativitat a la voluntat del client.
El negoci continuà creixent i l’empresa es va traslladar a un polígon industrial als afores. Però va venir aquella crisi que ningú s’esperava i el 2010 van haver de tancar portes. I allà ens han quedat els dos esplèndids murals.
Astrologia artística
El mot zodíac prové del grec i vol dir ‘roda dels animals’ i s’utilitzava per a designar dotze constel·lacions, la majoria amb noms d’animals. Isaac Newton les va relacionar amb el mite de Jasó i els argonautes quan buscaven el velló d’or.
Cada constel·lació zodiacal està formada per signes astrològics que formen el que anomenen horòscop. Les dates astrològiques es basen en el calendari gregorià, que va ser l’oficial fins al segle XVI. Amb el canvi al calendari julià -que és l’actual- les dates van quedar desquadrades. Tot i això, no hi ha una correspondència entre els mesos i els signes que el zodíac occidental atribueix a cada període.
La representació del zodíac sempre ha estat un motiu recurrent en l’art, fins i tot a les esglésies. El que trobem a Sant Cugat del Vallès cobreix mitja façana d’un edifici comercial, que ha canviat de mans un munt de vegades. Sortosament, sembla que tots els propietaris han respectat l’obra. Damun d’un fons blau fosc, s’encaixen simètricament dotze plafons ceràmics de tons terrossos, que representen els diversos signes. El que correspon a pisces -peixos-, duu la signatura de l’artista.
Cercles i més cercles
A aquest home li encantaven els cercles. De vegades em pregunto si els feia a preu fet. Al carrer Villarroel en trobem tres, de diverses mides, textures i colors, damunt un fons de rajoles terroses.
Exotisme nocturn
Els anys setanta van ser especialment prolífics en oci kitsch. Com si les cultures de la Polinèsia haguessin aterrat a Barcelona, s’obriren locals amb noms tan suggerents com Tikaroa, Kahala, Aloha o Kahiki que servien còctels amb regust dilles del Pacífic.
Per exemple, situat a la Gran Via de les Corts Catalanes, el Kahiki va ser fundat el 1977 i recorda l’antic nom de l’illa de Tahití. He llegit que l’arquitecte era un tal Esquinasi, de qui no he trobat cap referència.
A la façana destaca, damunt un fons de bambú, un gran mosaic circular -com no-, que més aviat recorda un calendari maia que no pas la cultura ‘tiki’ del Pacífic. Potser el nostre artista es va fer una mica d’embolic. Tot i que l’obra no conté la signatura, l’estil fa pensar que Bono va ser l’autor.
Obrint i tancant portes
Seguim trobant més obres de Julio Bono. A mitjan segle XIX Mataró es convertí en una ciutat industrial dedicada al món tèxtil. Arran d’aquest fet, sorgiren empreses de metal·lúrgia, sovint dedicades a la fabricació de telers. Però la forta crisi del 1975 va motivar el tancament de moltes d’elles.
Al carrer Fortuny encara sobreviu una que, veient l’abandonat edifici del davant, sembla que va viure temps millors. Actualment es dedica a la fabricació i instal·lació de portes de tota mena. Tot i que l’actual negoci va començar el 1995, sembla evident que es tracta d’una empresa familiar que porta més d’un parell de generacions dedicada a aquest negoci.
A la façana enrajolada de l’estret edifici, hi ha un mosaic de Bono que, dins els típics medallons que solia utilitzar, veiem un treballador realitzant una soldadura. Als cercles superiors, de mida més petita, hi ha diversos exemples de tanques i reixes. A la part més alta destaca el logotip de l’empresa, un d’aquells dissenys que semblaven fets pel fill de propietari o, millor encara, pel mateix propietari.
El rètol de la part baixa, actualment en perill de desaparició, està també realitzat amb ceràmica. Recorda l’estil de lletra del que hem vist a Arenys de Mar. Molt em temo que no està catalogat i aviat el trobarem a faltar.
D’aquí i d’allà
Tot i que en un principi havia apuntat que les següents mostres podien haver estat creades per Bono&Novo, avui puc rectificar i afirmar que van ser produïdes per Silicor durant els anys setanta del segle XX. Sota aquesta firma comercial Joan Rifà realitzava creacions amb un acabat artesanal per a revestiments ceràmics.
En aquest cas vull agrair la filla de Rifà la seva amabilitat en enviar-me dos catàlegs on apareixen aquestes i moltes altres mostres que erròniament havíem atribuït a diversos ceramistes. Rifà va crear aquestes col·leccions de rajoles de 25 x 25 cm sota el nom de Silicor Mural i amb referències ben senzilles de recordar.
En primer lloc tenim una al carrer Cartagena, en una façana que imagino està a punt de desaparèixer. Sobre un fons de rajoles vermelloses, a banda i banda de l’entrada d’un antic local, s’alineen dues fileres de rajoles de Silicor Mural -model Rosetón i Aros-1– formant un fris vertical.
A continuació, anem a la cantonada del carrer Filipines amb Garcilaso, al barri de la Sagrera. Es tracta d’un bar situat als baixos de l’emblemàtic bloc construït per Antoni de Moragas el 1961. El mosaic està conjuntat amb tons blaus, recobrint fins i tot, les jardineres. Malgrat que és un greuge a l’estètica original del bloc, l’enrajolat té un innegable interès artístic.
En aquest cas es van combinar diversos models creats per Joan Rifà, com Aros-2 i Lisos.
Cas apart
Finalment, a l’avinguda de Roma tenim una altra del qual dubto molt de l’autoria. Damunt una paret granelluda i pintada de blanc, unes interessants formes vermelles surten del vestíbul i arriben fins al carrer. Les hauran pintat d’aquest color o ja eren així?
Seguiré buscant més obres de Julio Bono, però si en trobes alguna, fes-m’ho saber!
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: veure el mapa amb totes les obres
Saber més
- Mapa de les obres de Julio Bono
- Zodiac: wikiwand.com
- Portes García: portesgarcia.com
- Kahhiki: city-in-space.com – tikibarcelona.blogspot.com
- Mosaic carrer Cartagena: El mosaic del meu barri
A l’edifici on viuen els meus pares (Prat de Llobregat) hi ha una obra d’en Bono.
Si vols pots adjuntar una o dues fotografies al blog. Així anirem ampliant l’extensa llista d’obres d’aquest ceramista.
Les rajoles de les dues fotografies de l’apartat
D’Aquí i d’alla, podrien pertànyer a Joan Rifà? Cosme Toda
Mariona,
Sobre les rajoles que comentes, he trobat que la pàgina de l’Ajuntament de Barcelona “El mosaic del meu barri” les atribueix a Novo&Bono, empresa liderada per Julio Bono:
https://ajuntament.barcelona.cat/arqueologiabarcelona/mosaics/mosaic/carrer-de-cartagena-204/
https://ajuntament.barcelona.cat/arqueologiabarcelona/mosaics/mosaic/avinguda-meridiana-302-304/
No obstant això, opinió meva molt personal, no descarto que en algun moment Rifà col·laborés amb aquesta empresa.
Fantàstic! Amb aquesta nova entrada anem completant els coneixements sobre Julio Bono i l’empresa Novo&Bono.
Al web del Mosaic del meu barri hi ha 32 fitxes sobre obres de l’artista i la seva empresa, sembla que Bono té encara moltes sorpreses per nosaltres!
Al catàleg comercial de Novo&Bono de 1974, conservat al Museu del Disseny, cap dels models de rajoles del Carrer Cartagena hi són. Però ben podrien ser l’obra de Bono perquè en tenen moltes característiques.
Seguim!
M’alegra saber que estic ajudant una mica. Fa temps que vull consultar el catàleg que comentes, però mai trobo el moment (i em sembla que encara trigaré).
Sóm com detectius! ;-D