Observant detalls de la Sagrera de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental).
Una codina és una terra tova i plena de pedres que s’erosiona fàcilment amb el pas de l’aigua. Algunes rieres són així.
Situat entre un massís, un parell de torrents i una cinglera, Sant Feliu de Codines presentava les característiques idònies perquè l’agricultura no fos la millor font de riquesa. Així doncs, els seus habitants es van dedicar a feines més artesanals, a la ramaderia i a collir pinyes pel bosc.
El territori estava format per masos dispersos. El nexe es trobava al barri al voltant de l’església i del cementiri, anomenat Sagrera. En aquest espai, sota jurisdicció eclesiàstica i protegit contra el pillatge i les males pràctiques dels senyors feudals, els pagesos tenien els seus magatzems i cellers.
Els supersticiosos habitants medievals tallaven a portes i finestres símbols solars o cristians, per tal de protegir les seves llars contra els mals esperits i la bruixeria.
Als estrets i tortuosos carrers més propers a l’església, va anar a viure també el bo i millor de la societat del moment, pel que trobem destacats habitatges com Can Sunyer (s. XV) i naturalment, la casa rectoral.
El segle XVIII representa per a Sant Feliu de Codines un moment de bonança econòmica respecte als alts i baixos polítics anteriors. És quan té lloc l’ampliació més important del temple parroquial juntament amb el campanar i, allunyat d’aquest nucli, també es construeix un hospital de considerables dimensions, que actualment és una escola.
La petxina mística
Ja pots imaginar que amb la guerra civil, l’església va quedar enrunada i es va refer aprofitant alguns pocs elements, com la portalada, que ens aturem un moment per observar-la. Més amunt de la figura del sant en nòmina, llueix una gran petxina. Per entendre què hi fa aquí aquest mol·lusc, conegut com a ‘venera‘ (que en llatí vol dir closca de mar), hem de recular en el temps.
Explica la llegenda que la guapíssima deessa Venus va néixer dins una petxina que el mar va dur a la platja. Aquesta simbologia de nou naixement s’utilitzà en els enterraments pagans, col·locant una petxina que emmarcava el cap del difunt, especialment en persones ‘venerables’.
El cristianisme va reutilitzar aquest símbol per emmarcar o fer destacar les figures de Crist, Maria i els sants, ja que també tenia una relació molt directe amb el nou naixement cristià.
El que resulta curiós és que, si ara gires el cap i mires a l’altre costat de la plaça, veuràs una font amb una altra petxina enorme al damunt. Casualitat?
La font de la Sagrera de Sant Feliu de Codines va ser construïda el 1906, segons la inscripció que llueix, però a causa de l’explosió que va destruir l’església, també va quedar molt malmesa.
Potser la closca de la font es justifica per la seva relació amb l’aigua. Potser amb el bateig. Potser amb la dignificació de la figura de Sant Feliu. Són molts potser, però no deixa de ser interessant.
Tres eren tres
Al segle XIX, amb el decret que prohibia fer enterraments dins els nuclis urbans, el cementiri medieval devia desaparèixer.
Probablement com a record -o no- de l’existència del cementiri, en un mur davant l’església hi ha una pedra amb la data 1748 que representa una creu entre dos xiprers.
Per la seva alçada, longevitat i perquè sempre és verd, el xiprer ja va ser considerat com un símbol funerari pels grecs. El cristianisme, que mai va tenir cap problema a apropiar-se de símbols aliens, va saber treure profit a una espècie que representava molt bé la unió amb el cel i també amb la vida eterna. Per aquest motiu el trobem als cementiris.
Per si no hi ha prou, tenim qui argumenta que la creu on Crist va ser crucificat era de fusta de xiprer. Altres diuen que era de cedre i també de pi. Cadascú triï la que millor li sembli.
La imatge de la creu entre xiprers és poc habitual. Entre alguns exemples que he trobat, tenim un frontal d’altar del segle XVIII al Museu Episcopal de Vic i un altre brodat a l’Hospital de Sant Pau. El mateix motiu, esculpit, es pot veure a la façana de l’església parroquial de Cabrils i a la llinda a l’antic Hospital de la Santa Creu (s. XVII).
El nombre diví
El nombre tres, associat a la divinitat, el trobem molt present a les escenes de la crucifixió. Normalment se sol representar Maria i Joan al peu de la creu. En altres ocasions, hi ha tres creus. Segurament tot plegat va donar pas al símbol que ara trobem aquí.
D’altra banda, l’habitatge on es troba aquesta pedra és conegut com a Cal Coronel. Antigament aquí s’hi reunien els cartoixans i s’ha volgut relacionar el símbol de la creu entre xiprers com a l’escut de la cartoixa de Montalegre, que tenia propietats en aquests verals.
Però segurament dec ser jo que no ho veig clar, ja que l’escut d’aquest orde generalment presenta dues muntanyes amb una creu al damunt, no dos xiprers.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: veure el mapa
Saber més
- El fenòmen parroquial…, per J. Vilaginés
- Cal Coronel: invarquit.cultura.gencat.cat
- ¿De qué madera era la Vera Cruz? reliquiosamente.com
- Xiprer: wikiwand.com
- Vieira: xacopedia.com
- Sobre la venera: Mina y gigante, per L. Zapico
- La Sagrera: festacatalunya.cat
- Frontal d’altar de l’Hospital de Sant Pau: govern.cat
- Llinda Hospital de la Santa Creu: bnc.cat
- Can Tellado: festacatalunya.cat
- Frontal d’altar del MEV: museuepiscopalvic.com
Què veure a prop
- Sant Sebastià de Montmajor
- Caldes de Montbui
- Ermita del Remei de Caldes de Montbui
- Castellterçol
- Castellcir
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: