Treure fora de casa

La Casa de la Maternitat de Barcelona.

Només a Barcelona, van néixer més de 16.000 infants il·legítims, durant la segona meitat del segle XIX. Això passava en plena era industrial, en què la ciutat s’havia modernitzat i la nova burgesia s’enriquia ràpidament. Però també fa palesa l’extrema pobresa d’una part important de la població.

Prostitució, manca de recursos, adolescents embarassades, maltractaments i malalties, no deixaven altre recurs que l’abandonament dels nadons. L’altra solució és el que es coneixia com a ‘exposició’ de part.

Aquarel·la del Pavelló Rosa de la Maternitat de Barcelona, edifici noucentista construit per Josep Goday.

Aquesta paraula prové del llatí i significa ‘posar a fora’. En aquest cas vindria a dir treure fora de casa. A l’antiga Roma, existia el dret a treure el nadó fora de casa i deixar-lo allà perquè morís o perquè algú recollís el fill no desitjat.

Per aquest motiu, es crearen les cases d’expòsits -nadons exposats-, on les mares podien deixar –exposar– l’infant en un torn que mantenia l’anonimat de qui el deixava. 

Fins a mitjans del segle XIX, l’Hospital de la Santa Creu s’encarregava de l’atenció de mares i nadons abandonats. A continuació s’obrí un altre centre específicament per a aquesta tasca, però la manca de recursos va provocar una alta mortaldat. Més tard, s’habilità una finca a les Corts i es construïren diversos edificis per tal d’instal·lar-hi la Casa Provincial de Maternitat i Expòsits.

Les millores higièniques i mèdiques van augmentar l’esperança de vida dels ingressats. Els més grans rebien a més, classes de formació, una mida pionera en tot l’Estat.

Una de les edificacions es coneix actualment com a Pavelló Rosa, inaugurat el 1925. Era destinat per a mares solteres que volguessin donar a llum de manera anònima.

Esgrafiats del coronament del Pavelló Rosa de la La Casa de la Maternitat de Barcelona.

L’arquitecte

El projecte d’aquest pavelló va ser encarregat a Joan Rubió i el finalitzà Josep Goday, responsable també d’algun altre edifici al mateix recinte.

Nascut a Reus, Rubió va ser un arquitecte modernista, deixeble de Gaudí. D’ell potser us sonarà la Casa Golferichs o el pont neogòtic del carrer del Bisbe, tots dos a Barcelona. També va realitzar nombroses restauracions i reformes d’esglésies i torres.

Goday va ser un arquitecte que, dins el corrent noucentista, va projectar, entre molts altres, diversos edificis escolars, com el Col·legi Valldemia a Mataró o el Ramon Llull a Barcelona, així com l’edifici de Correus de Barcelona.

Timpà de la portalada del Pavelló Rosa de la La Casa de la Maternitat de Barcelona.

L’artista

Mentre estudiava arquitectura, Goday va tenir Puig i Cadafalch com a mestre, amb qui també estudiava Francesc Canyellas. Goday i Canyellas van fer una ferma amistat, de la qual en resultarien nombroses col·laboracions, especialment pel que fa a esgrafiats. 

D’un viatge que tots dos van fer a Itàlia, van quedar impressionats pels esgrafiats que, des d’aquell moment passaren a ser un signe distintiu dels edificis de Goday i sovint realitzats per Canyellas, com els del Pavelló Rosa.

Una mica sí que sorprèn la temàtica, més adient per a un mercat. Les fruites, protagonistes indiscutibles de la decoració, deixen una mica d’espai a peixos i flors. Amb tanta fruita, potser l’artista volia al·ludir a l’embaràs, vés a saber! Però, i els peixos? No tinc resposta.

També apareixen diverses petxines. L’origen d’aquest element l’hem de buscar en Venus, la deessa romana, que la mitologia assegura que va néixer dins una petxina –venera en llatí-, que el mar va dur a la platja. La noia era més promíscua que les gallines i d’aquí ve la paraula venèria, que designa les malalties de transmissió sexual, principal causa de mortaldat entre els nadons abandonats.

Detall d'un esgrafiat a la façana del Pavelló Rosa de Barcelona.

Simbolisme mitològic

Com una Venus naixent de la petxina, al frontó s’ens presenta un nen com dient, aquí estic! La doble simbologia de naixement i malaltia venèria sembla òbvia. Novament, trobem una recarregada decoració amb dos corns de l’abundància, plens de fruita.

Una de les versions de la mitologia grega ens diu que el forçut Hèracles va lluitar contra Aqueloo, el déu-riu transformat en toro, a qui li tallà una banya. Hèracles li retornà la banya i Aqueloo li donà una de la cabra Amaltea -que amb la seva llet criava Zeus de petit-, de la qual brollaven flors i fruits. Ho sé, la mitologia és quasi tan embolicada com la política.

Aquest símbol de l’abundància ha estat reproduït fins a l’exasperació, fins i tot als escuts de països tan llunyans com Veneçuela o Colòmbia. Aquí no cal anar tan lluny, perquè trobem aquesta imatge a l’escut de Catalunya que apareix als peus de l’infant.

Dos angelets coronen el nen -que no nena- amb una corona de llorer, símbol de la victòria, també inspirat en la mitologia grega i del qual ja he parlat en altres ocasions.

Per acabar amb aquest abarrocat frontó, hi ha dues parelles d’infants, potser una mica sobrealimentats, ensenyant els atributs i sostenint uns impossibles grapats de fruita. Abundor, procreació, llavor, fruit del ventre… Segurament tot plegat amaga un simbolisme pedagògic, molt afí als temps de la Mancomunitat i del noucentisme.

Detall escultòric de la portalada del Pavelló Rosa de Barcelona.

L’escultor

El responsable d’aquesta obra és l’escultor segarrenc Urbici Soler qui, poc després marxaria a Amèrica, on triomfaria i on és més recordat que no pas aquí. Una malaltia del seu germà va fer que la família anés a viure a Barcelona, on Urbici descobriria un nou món, estudiant i treballant d’aprenent amb diversos escultors.

L’esclat del noucentisme, amb el retorn als conceptes del classicisme grec, va marcar la seva obra. Els viatges que va fer per Europa li van descobrir el barroc. Més endavant aniria a treballar a Madrid per a la Casa Reial i finalment marxaria a Argentina d’on va rebre una oferta de feina. Allà es va quedar i va deixar la seva empremta a diversos països al llarg del continent americà.

Escut de Catalunya al Pavelló Rosa de la La Casa de la Maternitat de Barcelona.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer de la Maternitat, 12. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

Encara no hi ha comentaris

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).