El tren d’Olot surt quan vol i arriba quan pot

Monument al carrilet a El Pasteral.

En primer lloc, el carrilet que unia Olot i Girona a principis del segle XX, aviat es va guanyar la merescuda fama d’arribar sempre tard. Fins i tot el dia de la seva inauguració.

Diuen que anava tan a poc a poc que els passatgers tenien temps de baixar en marxa, beure d’una font i tornar a pujar. Tot i això, aquest ferrocarril de via estreta, va ser una important artèria de comunicació i desenvolupament per a la Garrotxa.

Relleu del carrilet d'Olot.

Llarga espera, vida curta

Finalment, entre permisos que no arribaven, l’endarreriment de les obres, les fallides de capital, els descarrilaments i, naturalment, la guerra civil, al tren li va costar superar els 55 quilòmetres fins a la ciutat. I després, la seva vida seria de només 58 anys que han quedat al record de les poblacions que unia.

Monument al carrilet a El Pasteral (Amer), realitzat per Domènec Fita.

A l’alçada d’El Pasteral (Amer), en un revolt de la carretera, just al principi -o final- del pont damunt del riu Ter pel qual circulava el carrilet, hi ha un monument commemoratiu que passa desapercebut.

Monument al carrilet a El Pasteral (Amer), realitzat per Domènec Fita.

Es tracta d’un monòlit de ciment realitzat el 1991, per commemorar el centenari de l’inici de les obres d’aquesta línia ferroviària. El monument és obra de Domènec Fita, artista gironí que ha tocat diverses especialitats, materials i conceptes.

Signatura de Domènec Fita al Monument al carrilet a El Pasteral (Amer).

Del tren al cotxe

En aquest cas, és un prisma triangular al qual a cada cara hi ha elements al·lusius al carrilet. A la part superior trobem les rodes del tren, una estació, un pont, les vies, un dipòsit d’aigua, barreres i les inicials OAG (Olot a Girona).

Més avall i com si es tractés d’un tríptic, el trenet recorre les tres cares del prisma sota la inscripció ‘ahir via, pont avui’. Aquestes paraules recorden que per aquest pont, primer va passar la via del tren.

Monument al carrilet a El Pasteral (Amer), realitzat per Domènec Fita.

Per acabar, a cada cara, figuren els promotors: la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament d’Amer i l’empresa constructora Rubau S.A. Tanmateix, la característica tipografia utilitzada per Fita en moltes de les seves obres, sembla voler jugar aquí amb el concepte de tren a la paraula Olot.

Monument al carrilet a El Pasteral (Amer), realitzat per Domènec Fita.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carretera C-63, km. 44, Amer

Saber més

Altres obres de Fita

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).