Mollet no és un peix (I)

Primer itinerari per Mollet del Vallès.

Sempre dic que hi ha poblacions que han tingut la dubtosa sort de trobar-se en el lloc més idoni per a ser víctimes de l’especulació. Moltes són a la plana vallesana. Mollet del Vallès, amb unes terres de conreu fèrtils i ben regades i situada a la cruïlla dels camins que duien a Barcelona, Vic i Girona, als anys setanta del segle XX sucumbí a una industrialització ferotge que va desfigurar el municipi.

Malgrat això, encara pots trobar indicis de com havia estat aquesta vila pròspera fins a aquell moment. En primer lloc, res millor que començar a la plaça Prat de la Riba, on en dates recents es localitzà una necròpolis del segle XII.

Itinerari per Mollet del Vallès, Vallès Oriental. Finestra gòtica i fanal.
Plaça Prat de la Riba.

Peix parlant

Per començar, a la façana de l’antiga Casa de la Vila, projectada a finals del segle XIX, hi ha una de les nombroses variants de l’escut de la vila. El peix, un mollet —o llobarro—, és un senyal parlant que fonèticament recorda el nom de la població. En realitat el topònim sembla que prové d’una antiga masia que estava situada en un terreny ple de pous i aiguamolls, d’on li ve el nom.

Al seu costat, hi ha el Mercat Vell amb el mateix excut. És un edifici projectat a mitjans del segle XX per Manuel Cases Lamolla, arquitecte lleidatà, ara oblidat, que autor d’interessants edificis, com el del carrer Agricultura a Barcelona.

Façana del Mercat Vell.

Font renascuda

Al mig de la plaça s’aixeca una rèplica de l’antiga font modernista projectada pel reusenc Domènec Sugrañes, qui col·laborà diverses vegades amb Gaudí. Potser et sonarà més si et dic que a Barcelona prengué part en l’ampliació de la plaça de toros Monumental. Durant les obres de millora de la plaça als anys 60, s’enderrocà la font. Més tard, els veïns demanaren la restitució i aquí la tens amb una altra versió de l’escut de la vila.

Escut de Mollet del Vallès a la font modernista de la plaça.

Vestuari diví

A continuació, mira amunt per veure un plafó ceràmic representant la marededéu de Montserrat. En aquest mateix lloc hi havia un medalló de la mateixa Verge que, al quedar davant l’ajuntament, es va fer tapar. Després de l’enderroc de l’habitatge es volgué recuperar, però va haver-hi una mica de rebuig popular per la forma en què anteriorment anava vestida la Moreneta i s’optà per l’actual. O es va a la moda o no s’hi va.

Mare de Déu de Montserrat. Plafó ceràmic a Mollet del Vallès.
Plaça Prat de la Riba.

A l’esquerra de la façana hi ha una petita finestra gòtica, de la qual no he trobat informació, però que evidentment és reaprofitada. Potser pertanyia a un edifici anterior que hi havia en aquest mateix indret.

La noia dels remeis

No passa desapercebuda la façana neogòtica de la farmàcia Amadó, de finals del segle XIX, que recorda l’entrada d’una església.

A banda i banda hi ha uns medallons amb la copa i la serp. Segons la mitologia grega, Higiea era la filla d’Asclepi -Esculapi pels romans-, el déu de la medicina. Ella era qui preparava els remeis que el seu pare utilitzava. Del seu nom deriva el mot higiene. En aquest cas, la copa representa el remei i la serp és el símbol del poder del verí, que pot matar o curar. Acompanyant la copa hi ha unes flors de cascall, una mena de rosella, de les quals s’extreu un potent analgèsic.

Medalló amb la serp i la copa a la farmàcia Amadó de Mollet del Vallès.

A la mateixa vorera, crida l’atenció una façana dels anys vint del segle XX. El més destacable són uns plafons ceràmics d’estil noucentista de color blau amb uns infants sostenint un cistell ple de fruita. Potser un record de quan la vila era agrícola.

L’església

Puja unes escales per apropar-te a l’església on es venera Vicenç d’Osca, un diaca que, al segle IV fou ajudant del bisbe de Saragossa. En resum, tots dos foren perseguits i van morir de mala manera.

Tot i que documentada al segle X, la seva fesomia ha canviat amb les reformes dutes a terme al llarg dels segles. Tanmateix, et pots imaginar que l’antiga església gòtica va ser destruïda durant la Guerra Civil i només el campanar se salvà, probablement, com era habitual, perquè servia com a punt de vigilància. Finalment, el nou temple fou projectat el 1940 per Francesc Folguera, un representant del noucentisme. És autor entre d’altres, del temple de Sant Sadurní d’Anoia, i participà en la construcció del Poble Espanyol de Montjuïc.

L’interior està decorat amb pintures murals de Joan Abelló i Prat —de qui en parlaré a la segona part— i també amb uns interessants mosaics i vitralls que en diversos llocs s’indica que foren executats per Jaume Busquets i Mollera. No he trobat cap document que confirmi aquesta dada, però està clar que no tots els vitralls han estat fets per la mateixa mà.

Aquarel·la amb una vista de la plaça de Prat de la Riba de Mollet del Vallès.
Plaça de Prat de la Riba.

L’artista desconegut

Busquets fou un polifacètic artista nascut a Girona el 1903. Quan tenia quinze anys es traslladà a Barcelona on passà pel taller del pintor Darius Vilàs i va ser dibuixant per a una revista. El 1929 fou el primer director de la recentment creada Escola Massana de Barcelona on exercí de professor de dibuix i pintura.

Conegué entre altres, a Joan Llimona, Pablo Gargallo i Antoni Gaudí, amb qui acabaria col·laborant i qui l’aconsellà especialitzar-se en l’art religiós. Seva és la coneguda imatge del naixement de la Sagrada Família així com la Verge que presideix la façana de la catedral de Girona.

Però, a més de l’escultura, Busquets va demostrar la seva professionalitat en el camp de la il·lustració, el vitrall, el mosaic, la ceràmica, el disseny de mobles, l’orfebreria i l’estucat. El fet que sovint no signés el que feia, ha motivat el gran desconeixement i l’errònia atribució de les seves obres a altres autors.

Vitrall de l'església de Sant Vicenç amb la imatge de la Mare de Déu de Montserrat.
Església de Sant Vicenç.

Parada i fonda

Al davant tens La Marineta, una masia del segle XVI, actualment convertida en centre cultural. Les finestres inferiors són fruit d’una reforma efectuada el 1920 per Josep Goday i Casals, quan també s’afegiren els esgrafiats. Nascut a Mataró el 1881, Goday projectà i remodelà nombrosos edificis a Barcelona, com Correus, la Casa de l’Ardiaca o la Maternitat. Així mateix, com a arquitecte municipal de Barcelona, projectà tot un seguit d’edificis escolars. Per exemple, entre altres tens el Pere Vila, Lluís Vives o Milà i Fontanals.

La Marineta era el lloc on s’aturaven les diligències que feien el camí de Barcelona a Vic. El nom deriva de Marinette, l’esposa de l’antic propietari. A les llindes de les finestres pots llegir la data de construcció, amb alguna errada ortogràfica.

Llinda amb la data 1567 a La Marineta.

Vells edificis, nous usos

Seguidament, en aquest itinerari per Mollet del Vallès, passa pel carrer de Portugal i arribaràs al de Can Pacià. Veuràs una escola bressol que ocupa l’edifici de l’antic mas de can Plansó. El 1906 l’adquirí Pacià Ros Duñó i per aquest motiu ara es coneix com a Can Pacià. L’origen es remunta al segle XV quan els pagesos van poder ser propietaris de les terres que treballaven. Pel que fa a aquest edifici, cal destacar la finestra gòtica.

Finestra gòtica de Can Pacià.

Art urbà

Per acabar, puja per les escales del mateix carrer per contemplar un acolorit mural, executat per Erb Mon, un artista brasiler que ha deixat nombroses obres a les parets, especialment a Catalunya. En el projecte s’involucraren un grup de joves, amb la idea de recuperar espais degradats.

De fet, hi ha més murals escampats per la ciutat, que embelleixen els carrers. Per exemple, en pots veure un a la plaça de Catalunya i un altre a la baixada de Can Rota. Aquest segon fou pintat per Ángel Toren, un muralista urbà amb obra arreu del món que s’inspira en formes geomètriques.

Segon itinerari per Mollet del Vallès. Mural pintat per Ángel Toren.
Mural d’Ángel Toren.

No et perdis la segona part d’aquest itinerari per Mollet del Vallès.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).