Per començar, amb la industrialització del segle XIX, els Regàs de Mataró es convertiren en industrials tèxtils. Més tard, el nebot Joaquim Coll, es va fer càrrec del negoci, però més orientat al gènere de punt. Ja com a empresari de renom, va encarregar el projecte del seu habitatge familiar -la casa Coll i Regàs– a Josep Puig i Cadafalch.
L’arquitecte modernista, amb el seu equip de grans professionals, va crear una meravella al carrer Argentona de Mataró. No obstant això, de l’edifici ara no en parlaré, ja ho han fet altres persones més qualificades. Al final he posat diversos enllaços.
Només ens fixarem amb el detall escultòric de la porta d’entrada, realitzat per Eusebi Arnau. Aquest artista és l’autor de les escultures de la casa Lleó Morera, Amatller, Hospital de Sant Pau i del Palau de la Música a Barcelona. I és que Puig i Cadafalch es rodejava dels millors artesans.
La filosa
Al timpà destaca una noia jove que fila. Amb una mà sosté el fus amb la floca de fibra. A un costat, voleia la roba del vestit d’inspiració medieval. A l’altre, no sabem ben bé si s’escampen els llargs cabells o la fibra del fus.
La imatge d’una dona filant la trobem en diversos escrits i pintures. Per exemple, Zurbarán pintà la verge Maria filant, il·lustrant el que explica un evangeli apòcrif. Velázquez també representà unes dones filant, però el rerefons era un altre.
Una altra pintura mostra santa Isabel d’Hongria filant quan era una nena. Filla d’un rei -segle XIII-, Isabel es va casar amb 14 anys i va tenir una filla -que es casaria amb Jaume I-. Era molt caritativa i fins i tot la llegenda diu que teixia vestits per als pobres.
Simbolisme industrial
Sigui com sigui, la imatge d’una noia filant es convertí en símbol de la indústria tèxtil. La pots veure també a la façana de la Casa Berenguer -un altre industrial tèxtil- al carrer Diputació de Barcelona. De fet, Joaquim Coll l’utilitzà en un cartell publicitari de la seva fàbrica.
Amb la mà dreta sosté una borla de les utilitzades per a lligar les cortines. Aquest i altres objectes de passamaneria, com els cordons o serrells que pengen del timpà, també són confeccions del mateix ram tèxtil.
Més avall, dues simpàtiques mènsules ens segueixen remetent a l’activitat industrial del propietari. Trobem una llebre que sembla estar plegant un drap -potser un símil de la rapidesa?- i un gat ben casolà jugant amb un cabdell.
Finalment, l’imaginari s’estén més enllà de la porta, tant a la façana com l’interior de l’habitatge, però si t’ho explico tot, no tindràs res per a descobrir!
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: carrer d’Argentona, 55. Mataró
Saber més
- La casa Coll i Regàs: km369.blogspot.com.es
- La casa Coll i Regàs, per L. Bosi i A. Reinoso
- Eusebi Arnau: wikiwand.com
- Passamaneria: wikiwand.com
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: