Un far al mig del bosc?

El Parc del Montnegre i Corredor és un espai natural protegit des del 1989. Ocupa una part de la Serralada Litoral, entre el Maresme i el Vallès Oriental. Avui farem una breu passejada pel Far a Dosrius.

L’itinerari és molt planer, llevat dels darrers metres on tindrem una mica de pujada. Però us sorprendrà la diversitat de paisatge, en obert contrast entre el bosc més atapeït i els camps de conreu.

Boscos al Parc del Corredor. Dosrius. Maresme

L’inici

Per arribar al punt d’inici, passarem de llarg de Dosrius i entrarem a l’extensa urbanització de Can Massuet del Far que limita amb el parc. No podem evitar preguntar-nos sobre la legalitat constructiva de quan es va projectar a finals dels anys seixanta del segle XX. El nom correspon a l’antiga família dels Massuet, present aquí des de déu sap quan. El mot far el comentaré més endavant.

Deixem el vehicle a l’avinguda el Far, a l’alçada del número 43, on veureu un dipòsit d’aigua i a la dreta l’inici del camí.

És com si, de cop i volta, passem d’un territori fortament humanitzat, a un passat on la natura era la protagonista. En arribar a una primera cruïlla, podem seguir recte o prendre el camí de la dreta. Tots dos duen al mateix lloc, però ens decidim pel de la dreta. Al següent encreuament prenem la pista que baixa i passa pel costat d’un camp.

Aquest territori va estar poblat des del neolític. Ibers, laietans i romans van deixar també la seva petjada, però aquests camps són resultat de la colonització agrícola posterior, quan s’establiren masos aïllats.

Aquarel·la del paisatge del parc del Corredor.

Entre sembrats

Seguim amb la nostra passejada pel Far i a la següent cruïlla girem a la dreta per creuar el camp i seguidament prenem el camí a l’esquerra. Anirem vorejant un extens camp, sense deixar de tenir el bosc a la nostra dreta. En realitat estem passant per la riera del Far.

Quan s’acaba el camp el camí es bifurca, però nosaltres baixem a l’estret corriol que ressegueix el mateix camp. Tingueu cura de no trepitjar el sembrat.

Bolet. Parc del Corredor. Dosrius. Maresme

Els darrers metres coincideixen amb un camí que baixa de la muntanya i que seguim fins a tornar a la pista, que continuem cap a la dreta.

Arribarem a un edifici que és una casa de colònies. A mà dreta veureu la Creu del Far o Creu del Pedró aixecada al segle XVII, poc després que l’església esdevingués parròquia.

Sant Andreu del Far. Parc del Corredor. Dosrius. Maresme, Passejada pel Far

Zona sagrada

A pocs metres, baixem a l’esquerra per visitar l’església de Sant Andreu del Far.

El temple va ser construït al segle XVII damunt d’un altre de més antic. A la façana, mig amagada per la vegetació, veiem una rosassa gòtica i una senzilla portalada de granit.

Sant Andreu del Far. Parc del Corredor. Dosrius. Maresme, Passejada pel Far

Encara més complicat de veure és el minúscul cementiri, on destaca un altar amb una creu de ferro forjat i un esgrafiat representant la Trinitat.

Al segle XII un tal Bernat Faro va cedir uns terrenys a l’església de Sant Andreu. Probablement d’aquí ve el topònim Far o Alfar, tot i la poc creïble llegenda que explica que a prop hi havia un far que cremava a les nits a fi d’orientar els caminants.

Una altra versió diu que la relativament propera Torrassa, dins el terme de Llinars del Vallès, es coneixia com ‘el far‘ i per extensió va donar nom a aquest indret.

El mas del davant -actualment un restaurant-, és Can Guinart, del segle XVI, tot i que modificada i ampliada en segles posteriors.

Can Guinart. Parc del Corredor. El Far. Dosrius. Maresme, Passejada pel Far

Des d’aquí baixem a la pista que s’enfila en direcció a la urbanització i al punt d’inici de la ruta. No patiu, són uns pocs metres de pujada, que oblidareu quan sigueu al punt més alt i gireu el cap per veure el perfil del Montseny dominant l’horitzó. I aquí finalitzem aquesta passejada pel Far.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa amb les indicacions. També podeu seguir la ruta a Wikiloc

Distància: 3 km. Ruta circular

Dificultat: excursió molt fàcil i planera. Els darrers 170 metres haureu de superar una pujada.

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

• Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).