La decoració ceràmica de Can Sans a Sant Vicenç de Montalt.
El turisme a Barcelona va néixer lligat a la preocupació per la salut. Canviar d’aires o anar a prendre banys de mar es convertiren en expressions comuns a final segle XIX i, molt especialment, a principis del XX.
En indrets amb bon clima, paisatges, platges o balnearis, la burgesia catalana construí, de la mà d’importants arquitectes, magnífics xalets per passar temporades fent salut. La costa del Maresme és una de les zones que van veure venir els primers estiuejants d’etiqueta que triaven els millors llocs per viure i gaudir dels aires marins.

Passeig distingit
Sant Vicenç de Montalt va ser una d’aquestes viles privilegiades on, malgrat l’especulació, encara es conserven algunes d’aquestes espectaculars mansions, tan cares de mantenir que ningú les vol comprar i resten buides.
Una volta pel passeig del Marqués de Casa-Riera —que després continua fins a Caldes d’Estrac amb el nom de Passeig dels Anglesos— et donarà una idea de com eren aquestes construccions dels anys vint, la majoria d’estil noucentista.
Can Sans és un bon exemple per comprovar com se les gastaven. Tot i que el noucentisme era escàs amb la decoració, va ser freqüent utilitzar algun referent clàssic, com columnes o balustrades.

Un detall que atrau l’atenció en aquest habitatge és la decoració amb mosaics de ceràmica. Para atenció a l’arrimador amb rajola vidriada o als bancs, amb angelets barrocs sostenint fruiteres. Tristament, encara no hi ha prou sensibilitat i la decoració dels bancs ha desaparegut arran de la remodelació duta a terme el 2022 per tal de convertir l’edifici en un restaurant. Un gran pèrdua.
Com si es trobés fóra de lloc, hi ha un treballadíssim plafó que emmarca una escena de tonalitats blaves. Representa el mite de Melèagre matant un senglar. Ara te l’explico.

Tragèdia a la grega
Un dia Eneu, el pare del príncep Melèagre, oblidà fer sacrificis per la collita en honor d’Àrtemis, deessa de la caça i la natura salvatge. És estrany que fos precisament aquesta divinitat, ja que hagués estat més adient que fos Demèter. Però la mitologia té aquestes coses. Enfurismada, Àrtemis castigà Eneu enviant a la ciutat un terrible senglar que matava i destruïa tot al seu pas.
Així doncs, Eneu va convocar els millors caçadors, entre els quals es presentà el seu fill. També va venir Atalanta, la qual després de ser abandonada pel seu pare, vivia al bosc i era experta amb l’arc. Ella fou qui primer va ferir el senglar i a continuació, Melèagre el va matar. Bé, la història segueix amb drames a l’estil grec, que acaben com el rosari de l’aurora, però ara no vénen al cas.

Molt més que un quadre
La reproducció en ceràmica de Can Sans a Sant Vicenç de Montalt, correspon al quadre pintat cap al 1658 per Charles Le Brun, tot i que capgirat. En realitat, aquesta obra exposada al museu del Louvre va servir per crear un tapís pel castell de Chambord.
A més de pintor, Le Brun fou un decorador francès, especialment conegut per la decoració del Palau de Versalles. Com que cadascú era especialista en un tema diferent, els gossos foren pintats per Nicasius Bernaerts, artista flamenc qui destacà en pintura d’animals.
En una cantonada es pot veure el nom de la fàbrica que executà aquest plafó. Es tracta de Mensaque Rodríguez y Cía, empresa ubicada a Sevilla i que des del 1917 ha creat veritables obres mestres en ceràmica, especialitzant-se en reproduccions d’obres antigues, com aquesta. Els bancs són de de la mateixa fàbrica.
He fet una consulta amb el blog Retablo Cerámico, centrat en aquestes obres i m’han comentat que, probablement, l’autor del plafó, sigui José Pesquero, pintor i ceramista sevillà. Aquest artista va fer una obra pràcticament igual que decora l’entrada d’un habitatge particular a Sevilla.

El marquès inventat
Per acabar, el nom del passeig on es troba aquesta casa és un tribut al Marquès de Casa-Riera. Nasqué a Barcelona el 1790, tot i que era descendent d’una família humil de Sant Vicenç de Montalt. Tomás Felipe Riera y Rosés va falsificar el segon cognom per fer veure que provenia d’una alta família austríaca. Més tard, entrà a servir a l’orde de Carles III, arribant a diputat a corts i obtenint el títol de marquès.
Finalment, circula una llegenda urbana que assegura que, en veure que el fill tenia un color de pell sospitós, el marquès va matar la dóna i un servent negre. Després dugué una refinada vida amb l’alta societat a París.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: passeig del Marquès de Casa-Riera 7 , Sant Vicenç de Montalt
Saber més
- Catàleg de protecció de béns: svmontalt.cat
- Les colònies d’estiueig: diba.cat
- El quadre original: cartelfr.louvre.net
- El mite de Melèagre: agoraben.blogspot.com
- Charles Le Brun: wikiwand.com
- Nicalius Bernaerts: wikiwand.com
- Mensaque Rodríguez y Cía: retabloceramico.net
- La mateixa obra a Sevilla: retabloceramico.net
- Tapís de Chambord: vellocinodeoro.hypotheses.org
- Marquès de Casa-Riera: Museo Mina Arnao – enciclopedia.cat
Què veure a prop
- Museu de Sant Andreu de Llavaneres
- Casa Torrents de Sant Vicenç de Montalt
- Església Vella de Sant Andreu de Llavaneres
- Cementiri d’Arenys de Mar
- Mataró
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: