Virtuosisme constructiu

La Colònia Güell a Santa Coloma de Cervelló.

Sa sap que 9.500 anys abans de Crist es van aixecar les primeres cases amb maons. Aquesta data, per si sola, ja mareja. Com que encara no van aprendre a coure’ls, no s’ha conservat res.

Les restes més antigues i encara visibles, d’edificacions fetes amb maó, les trobem a Mesopotàmia, l’Índia i Egipte.

Tribuna de Ca l'Espinal a la Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Espinal.

En un principi era només fang assecat al sol. Després es barrejà amb canya, fins que algú va tenir la genial idea de coure la pasta. Podeu entendre que la producció de maons era més ràpida i econòmica que no pas tallar pedra, així que fins al dia d’avui, és un element molt utilitzat en la construcció.

Decoració geomètrica amb maó vist a la Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat

Els xinesos, que també eren molt espavilats, a més els decoraven amb ceràmica i els signaven. I els romans van cobrir mig món amb construccions fetes de maons i van perfeccionar la tècnica, creant motllos per a diferents tipus, segons l’ús.

A partir del segle XII, aquesta tècnica es va estendre pel nord d’Europa i també per la península Ibèrica, amb l’estil mudèjar. Holanda i Alemanya van manifestar una autèntica devoció, construint gairebé tot amb aquest material.

Elements constructivos a la Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat

Tradició i economia

A Catalunya, els grans arquitectes modernistes van trobar en el maó vist, un material tradicional, econòmic i versàtil, perfecte per a les seves creacions, on sovint el combinaven amb el ferro i la ceràmica.

La Colònia Güell, a Santa Coloma de Cervelló (Baix Llobregat), podria ser el paradigma de tot el que es pot fer amb un simple maó. L’empresari Eusebi Güell, va encarregar a l’estudi de Gaudí, el projecte d’aquest grup de cases, on viurien els treballadors de la fàbrica. Com en un petit poble, trobem l’escola, l’església, la plaça amb el teatre i també les cases dels “importants” com el metge, el mestre, l’administrador, etc.

Gelosia de Ca l'Ordal. Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Ordal.

Una bona part dels habitatges van ser construïts amb el maó vist, amb el qual, a més, van decorar les façanes amb imaginatives formes.

Ràfec fet amb maó vist a la Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat

Ca l’Ordal, projectada per Francesc Berenguer, és un bon exemple de com el maó vist permet modelar espais i elements funcionals i alhora decorar-los amb una imaginació que tomba d’esquena. En aquesta masia hi vivien els pagesos que treballaven les terres de l’amo.

Voltes i xemeneia de Ca l'Ordal. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Ordal.

Observeu les xemeneies, els ràfecs de la teulada, les gelosies que permeten ventilació i una certa intimitat.

Xemeneia de Ca l'Ordal. la Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Ordal.

Francesc Berenguer va ser íntim col·laborador de Gaudí fins a la seva mort. Com que no tenia títol, altres signaven els seus projectes, però sabem que va projectar l’habitatge de Gaudí al Parc Güell i les bodegues del Garraf, entre d’altres.

Gelosia de Ca l'Ordal. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Ordal.

La casa del cap

L’administrador de la fàbrica vivia a Ca l’Espinal, potser l’habitatge més destacat de la colònia i més finament treballat. Només cal observar el mirador a la cantonada o les sanefes i gelosies de la façana. Joan Rubió va fer una demostració de virtuosisme.

Balustrada de Ca l'Espinal. La Colònia Güell. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Espinal.

Aquest arquitecte va néixer a Reus i va col·laborar en diverses obres, com la Sagrada Família o la Casa Batlló. Seves són la Casa Golferichs i l’Escola Industrial de Barcelona, però va deixar un bon llegat a altres llocs de Catalunya i Balears.

Tribuna de Ca l'Espinal. Santa Coloma de Cervelló. Baix Llobregat
Ca l’Espinal.

Si feu una volta fóra del nucli, trobareu la fàbrica (no visitable), totalment construïda amb maó vist i l’artístic dipòsit d’aigua per proveir la casa del director.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situacióveure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).