Passat industrial, present cultural

Itinerari pel barri del Progrés de Badalona.

Quan Federico Moccia va publicar “Tinc ganes de tu”, una plaga de cadenats va cobrir ponts de tot el món. Un efecte similar al que va passar a mitjan segle XIX en arribar el tren a Badalona, només que en aquest cas foren els camps els que es van cobrir de naus industrials.

Arribat el declivi de la industrialització, les fàbriques han donat pas a habitatges, conservant unes poques a les que se’ls ha donat una nova vida, gairebé sempre relacionada amb la cultura.

Xemeneia a la plaça d'Ernest Lluch. Barri del Progrés del Badalona
Xemeneia a la plaça d’Ernest Lluch.

La via del progrés

En primer lloc, et recomano deixar el vehicle a l’aparcament que hi ha a l’altra banda de l’estació del tren, origen de tot aquest rebombori el 1848 i preservada com un edifici històric. És una de les estacions la primera línia ferroviària de la península —que no de l’Estat—. La ubicació d’aquesta estació es trobà una forta oposició per part dels pescadors, els quals veien perillar l’espai on deixaven les barques. D’aquesta manera sabotejaren les obres i més tard apedregaven els maquinistes. L’Ajuntament també mostrà el seu desacord pel traçat final de la línia que no coincidia amb el que s’havia aprovat en un principi.

Estació. Barri del Progrés del Badalona
Estació.

Aiguardents vora el mar

Ves passejant pel costat del mar en direcció a Barcelona. Primer trobaràs la fàbrica Anís del Mono, crec que l’única que encara funciona d’aquella època. Fundada el 1868 pels germans Josep i Vicenç Bosch i Grau, aquesta destil·leria continua produint el licor que la va fer famosa. Malgrat que no t’agradi el licor anisat, et recomano una visita guiada a l’edifici modernista projectat per Joan Amigó i Barriga, qui uns anys després esdevindria arquitecte municipal de Badalona. Aquest badaloní va deixar a la seva ciutat un bon grapat d’obres en estil modernista d’allò més interessants. Més endavant en veuràs alguna

Les obres anaren a càrrec del també badaloní Jaume Botey i Garriga. A més de mestre d’obres —abans els arquitectes es deien així—, Botey era agrimensor —qui mesura els terrenys— i fou alcalde de Badalona. Entre les obres que va fer, tens el teatre Zorrilla, un edifici escolar i una altra fàbrica.

Aquarel·la de la destil·leria Anís del Mono a Badalona.
Destil·leria Anís del Mono.

Vida submarina

Des d’aquí ja hauràs vist un llarguíssim espigó que s’endinsa al mar. És el Pont del Petroli, un pantalà que s’endinsa cinquanta metres en el marc, construït el 1965 per descarregar l’or negre des dels vaixells fins a la costa. Tanmateix, des de final segle XIX hi havia un altre pont de fusta al costat que convisqué un temps amb aquest. El de formigó va funcionar fins a finals dels anys noranta, quan es decidí el seu enderroc. A punt de ser desmantellat, fou indultat a causa del ric ecosistema submarí que s’hi va crear entre els seus pilars. Ara és tot un símbol de la ciutat. El 2017 i el 2020 tingueren lloc dos importants temporals que van malmetre parcialment la instal·lació.

Pont del Petroli. Barri del Progrés del Badalona
Pont del Petroli.

Evolució anisada

A l’entrada del pont hi ha l’estàtua d’Anís del Mono, un homenatge a aquesta històrica marca. És una obra de bronze executada el 2011 per Susana Ruiz Blanch, artista badalonina nascuda el 1964. Fixa’t en la remarcable similitud que té amb la cara de Darwin. El 1859 Charles Darwin presentava el seu llibre sobre l’origen de les espècies. S’explica que el propietari de la destil·leria aprofità el debat del moment sobre la teoria de l’evolució per presentar la seva marca com la més evolucionada. De fet, a l’etiqueta es podia llegir: “Es el mejor. La ciencia lo dijo y yo no miento“.

Escultura Anís del Mono.
Escultura Anís del Mono.

Continua pel Passeig Marítim fins a trobar la plaça del Patí de Vela amb la bonica escultura “L’equilibrista” de l’artista badalonina Eulàlia Monés Gresely. Centrades principalment en la figura humana, les obres de Monés es van allunyant de mica en mica de la figuració per estilitzar-les cada vegada més. Executada el 2004, aquesta escultura recorda aquells temps en què els nanos s’ho passaven bé sense tenir una pantalla al davant.

Escultura L'equilibrista. Barri del Progrés del Badalona
L’equilibrista.

El Coco

Tocant a la plaça veuràs l’edifici de maó de la CACI (Companyia Auxiliar del Comerç i la Indústria). És una obra modernista projectada el 1899 per Jaume Botey, de qui ja he parlat més amunt. Aquesta empresa produïa midó pels colls de les camises i sabó a base de coco, motiu pel qual popularment es coneixia l’indret com el Coco. Sembla que l’edifici fou un dels primers a utilitzar blocs de formigó reforçats amb barres d’acer, un innovador mètode inventat per l’enginyer francès François Hennebique.

Fàbrica CACI.
Fàbrica CACI.

El ferrocarril

Abans de passar la via, para atenció al pont que la travessa. Una placa explica que el projectà el 1912 Juli Batllevell i Arús, autor de nombrosos edificis a Barcelona i Sabadell. Per destacar-ne un, potser et sonarà la Casa Antònia Burés al carrer d’Ausiàs March. Sospitosa resulta la semblança amb el pont de les Peixateries Velles de Girona, construït per l’empresa de Gustave Eiffel trenta-cinc anys abans.

Passera del tren. Barri del Progrés del Badalona
Passera del tren.

Al peu de l’escala de pedra hi ha dos relleus circulars. A l’interior de cadascun es pot veure l’escut de Badalona de fa un segle i l’anagrama format per les lletres M Z A que corresponen a Ferrocarriles de Madrid, Zaragoza y Alicante. Fundada el 1856, fou unes de les companyies ferroviàries més importants de la península amb prop de tres mil set-cents quilòmetres de línies. No hauria passat ni un segle que el 1941 era nacionalitzada i passava a ser RENFE.

Escuts de la passera del tren. Barri del Progrés del Badalona
Escuts de la passera del tren.

El progrés del Progrés

Seguidament, en aquest itinerari pel barri del Progrés de Badalona, travessa pel pont i entraràs de ple al barri que ens ocupa. Et trobes a la plaça Vaixell Maria Assumpta un dels velers més antics del món que va naufragar als anys noranta del segle XX. La seva silueta et resultarà familiar, ja que és el logotip d’Edicions Proa. A un costat de la plaça resta dempeus una xemeneia, record del passat fabril de la ciutat.

Xemeneia. Barri del Progrés del Badalona

Passa el carrer i entra a la plaça Ovidi Montllor, dedicada al cantant d’Alcoi, pertanyent al que es coneix com a Nova Cançó i que pretenia impulsar la llengua catalana durant la dictadura. Provinent d’una família molt humil, el xicot s’espavilà a aprendre oficis i a tocar la guitarra. Les seves cançons mostraven una crítica ferotge contra el franquisme. Més tard es dedicà al cinema.

En aquesta plaça, sorgida arran de la demolició d’una fàbrica de recipients de vidre, cal parar atenció a la seu de l’Institut Català de la Salut. Es tracta d’un interessant edifici projectat el 2010 per l’estudi d’arquitectes de Jordi Badia. El cos principal que sembla suspès en l’aire, presenta una gelosia que cobreix completament la façana.

Edifici de l'ICS. Barri del Progrés del Badalona
Edifici de l’ICS.

Nou ús a les indústries

Per continuar visitant el barri del Progrés de Badalona torna pel carrer de la Indústria, tomba a la dreta per Tresmall i enfila per Eduard Maristany resseguint la via. Maristany és conegut per haver estat a finals del segle XIX, l’enginyer —i més tard director— de la Companyia de Ferrocarrils que enllaçaren Tarragona amb la frontera i després de la línia Madrid-Saragossa-Alacant. Li fou concedit el títol de marquès pel mèrit d’haver fet el túnel més llarg fins al moment —de més de quatre quilòmetres— a l’Argentera (Baix Camp).

Al número cent pots admirar la façana posterior d’una empresa dedicada a la litografia d’envasos metàl·lics, coneguda com la Llauna. En realitat, el nom oficial era Fàbrica G. de Andreis i amb el temps es passaria a dir Gottardo de Andreis Metalgraf Española. El projecte fou encomanat a Joan Amigó i Barriga, que el tingué llest el 1910, tot i que posteriorment s’hi feren ampliacions. Actualment, una part ha estat reconvertida en institut i l’altra es troba ocupada pels coloms.

Coloms a La Llauna. Barri del Progrés del Badalona
Coloms a la Llauna.

Pel que fa als interessants mosaics, són obra de Lluís Brú i Salelles, considerat el mosaïcista més important del modernisme a Barcelona. Fill d’una nissaga d’escenògrafs, Bru va començar la seva trajectòria fent dibuixos de motius arquitectònics per rajoles i esgrafiats. Aviat passà a executar ell mateix les rajoles i mosaics per importants arquitectes, com Domènech i Montaner o Puig i Cadafalch. Per exemple, segurament hauràs vist els meravellosos mosaics del Palau de la Música Catalana o l’Hospital de Sant Pau a Barcelona o l’Institut Pere Mata de Reus, entre molts altres.

Escut de La Llauna. Barri del Progrés del Badalona
Escut de La Llauna.

Influència vienesa

Després puja pel carrer de Sagunt perquè la façana principal, igualment projectada per Joan Amigó també és digne d’admiració. L’arquitecte s’inspirà en algunes de les característiques decoracions del moviment conegut com a Secessió de Viena, format per la separació —secessió— de dinou artistes vienesos que n’estaven fins al capdamunt del que tradicionalment feien els artistes de Belles Arts de Viena. Elegància i sobrietat eren algunes de les premisses que pregonava aquest nou estil que aquí esdevingué en el modernisme.

Façana de La Llauna. Barri del Progrés del Badalona
Inspiració elegant.

De tot una mica

El barri del Progrés de Badalona encara té més per veure. A continuació, segueix pel carrer de la Indústria on veuràs una altra xemeneia indultada. Després tomba per l’avinguda de Sant Ignasi de Loiola. No sé què pensar de l’edifici que fa cantonada amb una espantosa escultura i poemes de Joan Maragall a la façana. Més aviat sembla un mostrari de Porcelanosa.

Barri del Progrés del Badalona

Des d’aquí ja pots veure la parròquia de Sant Josep tota de maó vist. Sorgida arran del creixement de la població de finals del segle XIX, també és obra de l’arquitecte Joan Amigó. El 1925 s’inaugurava la part corresponent a la capella del Santíssim. A causa de la Guerra Civil, s’aturaren les obres i trigaria prop de trenta-set anys —1945— a ser acabada. Contradiccions de la vida, durant el conflicte bèl·lic s’instal·là una metralladora al campanar.

Església de Sant Josep projectada per Joan Amigó.
Església de Sant Josep.

Tot seguit, gira a la dreta pel carrer d’Enric Borràs i entra pel de Colom on descobriràs la magnífica façana modernista (1907) de Can Casacuberta. Aquesta important indústria tèxtil que no es va destacar precisament per les bones condicions laborals. Tanmateix, el producte estrella era el mantó de Manila. Ara és una biblioteca.

Can Casacuberta, indústria tèxtil reconvertida en biblioteca.
Can Casacuberta.

Finalment, gira pel carrer de Mossèn Antòn fins a l’avinguda de Martí Pujol. A la cantonada veuràs la Casa Enric Pavillard, un referent del modernisme en aquesta ciutat. També projectada per Joan Amigó, fou propietat del gerent de la fàbrica de tints Lorilleux.

Balcó de la casa Enric Pavillard, edifici modernista projectat per Joan Amigó.
Balcó de la casa Enric Pavillard.

Per acabar aquest itinerari pel barri del Progrés del Badalona, només ens queda baixar pel pas sota la via per tornar a l’aparcament. O fer una cerveseta al passeig.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Encara no hi ha comentaris

    • Moltes gràcies per seguir-me! La veritat és que la vostra pàgina em va ajudar molt a preparar l’article 😉 Per cert, una curiositat: em consta que hi ha un mosaic d’Anís Diana però no he estat capaç de trobar-lo. Sabeu on és?

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).