Uf, quin patiment!

A la façana de l’església de Sant Esteve de Llémena hi ha l’escultura d’aquest xicot sostenint la seva palma, símbol del martiri i envoltat de tres angelets. M’ha resultat xocant veure com se’ls mira. Sembla que li deuen fer tanta por com a nosaltres.

Encimbellada dalt d’un turó, aquesta construcció es troba ja documentada al segle XI. Els terratrèmols del segle XV la varen malmetre greument i fou necessària una bona reparació. Més endavant s’anà ampliant a mesura que anava creixent la feligresia. La portalada és del segle XVIII. L’esclat de la Guerra Civil només va afectar el mobiliari interior. A diferència de moltes altres esglésies, l’edifici va sortir prou ben parat.

Aquarel·la amb una vista de l'església i el cementiri de Sant Esteve de Llémena.

El màrtir número u

Esteve va ser el primer màrtir i segurament per això ho celebrem l’endemà de Nadal, perquè sigui el número u. S’encarregava de les finances del primer equip d’apòstols. Tanmateix, també li corresponia la tasca de tenir cura de les vídues que la resta de companys posaven a càrrec seu. En un incendiari discurs davant el govern, exaltà tothom amb les seves idees revolucionàries. Així que l’apedregaren, que en aquells temps no anaven amb bajanades.

Per acabar, al segle IV, en una campanya per enfortir el catolicisme, es van començar a trobar màrtirs a tot arreu. Descobert el lloc on —suposadament— descansava el cos de l’Esteve, el varen portar a una església, moment en el qual arrencà a ploure, després d’una llarga sequera. Això fou considerat un miracle i des de llavors, és venerat per la pagesia. Tu diràs!

Sant Esteve de Llémena. Detall de la portalada barroca.
El primer màrtir.

Important!

El contingut d’aquest article l’he ampliat posteriorment en un altre escrit amb més informació històrica i artística de l’església de Sant Esteve de Llémena.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)