Breda i el mossèn indignat

El 2018 vam fer una sortida en moto per conèixer la població i el monestir de Sant Salvador de Breda (la Selva), així com altres indrets del voltant, com Gaserans o l’ermita de Sant Llop. Aquest és un breu recull actualitzat d’aquella descoberta.

Aquarel·la amb una panoràmica de Breda, població de La Selva.

Record d’un gran cenobi

Per començar, el primer que sorprèn d’aquesta població és l’imponent campanar romànic que es veu de tot arreu. És la part més antiga del monestir de Sant Salvador del qual he parlat amb deteniment en un altre article. La resta es va anar acabant en els cinc segles posteriors. Per això, trobem estils ben diferents entre la nau, el (que queda del) claustre i la senzilla façana amb una portalada gòtica. Fundat al segle XI, fou un dels monestirs benedictins més importants de les comarques gironines.

Del claustre, probablement de final segle XIII, només s’ha conservat adossada al monestir, l’ala nord. Passant sota una portalada, entraràs al Pati de l’Abadia, un espai medieval que sí que s’ha conservat prou bé.

Monestir de Sant Salvador de Breda
El campanar romànic.

Patrimoni perdut

A continuació, hem passejat per la sagrera, un espai entorn del monestir que gaudia de protecció eclesial davant dels abusos dels senyors feudals. La vila de Breda es formà precisament, al voltant del monestir i és on pots veure alguns edificis interessants. Cal tenir en compte que aquesta població ha patit diversos enfrontaments bèl·lics, com la Guerra dels Segadors —segle XVII— i la Guerra Civil. Això, juntament amb les diverses desamortitzacions de béns eclesials, han motivat la destrucció de gran part del patrimoni.

Monestir de Sant Salvador de Breda
El que queda del claustre.

Fotografies prohibides

Per una vegada que trobem una església oberta no és cas de fer el lleig i marxar sense entrar. Però, oh decepció, una gran bastida ocultava tot el sostre de la nau. Per sort, la magnífica rosassa es podia veure bé i li vam fer unes fotografies. En aquell moment aparegué darrere nostre el rector, rondinant perquè no li havíem demanat permís per fer fotografies: “… Clar ara ja no hi ha educació i la gent entra i fa el que vol…“.

Molt amablement ens vam disculpar dient-li que no hi havia ningú quan hem entrat i no sabíem que calia tenir permís, però ell continuà la seva lletania, totalment ofès pel que semblava haver considerat tot un ultratge. Ens tornarem a disculpar, però ell ja havia entrat en un bucle sense fi, repetint el mateix. Veient que allò era un monòleg sense possibilitat d’entesa, vam fer mutis i hem marxat.

Consell: en certa manera, el mossèn tenia la seva part de raó. Així que, abans de fer cap fotografia a l’interior de l’edifici, demana permís. Encara que no hi hagi cap rètol que indiqui la prohibició, no deixa de ser un espai privat.

Monestir de Sant Salvador de Breda
Rosassa del monestir.

De religiós a civil

Seguidament, darrere del monestir de Sant Salvador de Breda, hi ha la plaça de Vila on destaca l’església de Santa Maria. Tot i que documentada al segle IX, l’edifici actual és el resultat de diverses reformes, com el campanar que data del segle XVIII. El 1836, amb la desamortització promoguda per Juan Álvarez Mendizábal, l’església esdevingué la seu de l’Ajuntament, afegint dos pisos a la nau.

Església de Santa Maria
Església de Santa Maria.

El museu del ceramista

Allotjat al mateix edifici de l’Ajuntament, hi ha el petit museu que acull l’obra de Josep Aragay i Blanchar, artista i ceramista que potser coneixeràs per la font de Santa Anna al Portal de l’Àngel de Barcelona. Nascut el 1889 a Barcelona, Aragay fou dibuixant, gravador, pintor i ceramista i, a més, professor, polític i crític d’art. Tot un personatge!

Molt vinculat al noucentisme i acèrrim defensor d’aquest corrent, a més de pintar, tingué una brillant carrera com a dibuixant de setmanaris satírics. Però arribà un moment quan decidí dedicar-se a la ceràmica. El 1925 obrí a Breda el seu taller on produïa tant ceràmica decorativa com industrial. Però també executava peces úniques per a exposicions.

Arran de les seves idees republicanes i d’haver estat regidor de l’Ajuntament de Breda, Aragay fou empresonat. En quedar lliure, ja no aconseguia exposar ni publicar els seus dibuixos, entre altres raons perquè s’havia quedat encallat en el passat i no combregava amb les noves tendències pictòriques.

Museu Josep Aragay
Museu Josep Aragay.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: plaça de l’Església. Breda

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).