A la vora del Rigard

Excursió pel Rigard, que surt de Planoles i arriba a prop de Nevà.

Hem estat un parell de dies en un allotjament rural a Planoles (Ripollès). L’indret és d’un verd exuberant, clar que és normal si s’ha passat l’estiu plovent cada dia.

Sant Pere ha tingut pietat de nosaltres i ens ha permès fer un parell de passejades abans de descarregar la seva pluja acompanyada de llamps, trons i pedra.

La caminada llarga que volíem fer arriba fins al proper poble de Nevà. Vaig agafar unes descripcions de rutes, una d’elles de l’alberg Marista, que més enganyoses no poden ser, ja que ho descriuen com un passeig planer. Però la veritat és que hi ha un fort desnivell a mitja ruta.

Aquarel·la amb una vista de l'estació de trens de Planoles.
L’estació de Planoles.

L’inici

Pots començar a l’estació de tren de Planoles on hi ha un pas soterrat per anar a l’altre costat de la via. També pots deixar el vehicle en un petit descampat que ara et diré.

En sortir del pas soterrat segueix avall la carretera uns 100 metres, fins a trobar a mà esquerra les indicacions de l’alberg Marista (no confondre amb l’alberg Pere Tarrés que tens just al davant). Aquí és on hi ha el descampat.

Baixa fins al riu i travessa la passarel·la de ferro.

El Rigard.

L’alberg

El caminet a mà esquerra et porta a la font de la Vena. Nosaltres continuem l’excursió pel Rigard i anirem a mà dreta per un corriol al costat del riu fins a trobar una cruïlla que diu “camp de futbol” a la dreta i “Alberg Marista” a l’esquerra. Per on anem? Per l’esquerra és clar!

En principi és un camí particular, però si no és juliol o agost quan fan colònies, no et diran res. Si hi ha campistes, segueix pel mig del camp de futbol fins a un aparcament i puja a mà esquerra cap a l’alberg.

Excursió pel Rigard

Passant just per la porta principal de l’alberg veuràs uns esglaons que s’enfilen i s’enfilen. A partir d’aquí segueix els senyals blancs que hi ha pintats als arbres.

Hi ha un bon tros de pujada continuada que sembla que no s’acabi mai més. Després, la pujada se suavitza, però segueix pujant… Fins que de cop, trobes que han fet un tallafoc i el corriol i els senyals han desaparegut.

Alberg Marista. La fletxa blanca indica l’inici de la pujada.

Segueix a la dreta pel tallafoc. Una mica més endavant tornaràs a veure els senyals, però ara el camí és tot baixada ampla fins a trobar el riu. Mentre vas baixant veuràs el poble de Nevà penjat a la muntanya i et preguntaràs: “Ara cal pujar fins allà dalt?

Excursió pel Rigard
Segueix els senyals blancs.

La tornada

És el moment de prendre una decisió: o pujar fins al poble o bé tornar per un camí ample, planer i de baixada.

Per nosaltres, que hem anat amb una adolescent a qui qualsevol cosa diferent d’una pantalla amb internet no té el més mínim interès i se la passa rondinant perquè no hi ha cobertura entre els pins, la decisió va ser força senzilla: finalitzar aquí l’excursió pel Rigard.

Si vols anar a Nevà, aquí mateix comença el caminet. Si prefereixes tornar, a mà dreta hi ha una curta pista que desemboca a la carretera que seguiràs de baixada, amb el riu a la dreta, fins a trobar una pista de terra a mà dreta (abans de travessar el riu) que indica un sender.

Ara tindràs el riu a l’esquerra. Arribaràs a l’aparcament de l’alberg i travessaràs pel mig del camp de futbol fins a enllaçar amb el corriol que has fet a l’inici i tornar pel mateix camí.

Aquestes explicacions són del 2014, així que és possible que alguna indicació hagi canviat.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

• Itinerari: veure la ruta aquí
  • Distància: 4,4 km. Itinerari circular
  • Dificultat: mitja. Hi ha uns 600 metres de forta pujada
  • Desnivell: 300 metres aproximadament
  • Temps per fer la ruta: 2 hores anant tranquil·lament

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

• Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).